Gdy dostajemy nowe auto, przyglądamy mu się dokładnie. Sprawdzamy jak wygląda na zewnątrz i w środku, jakie ma możliwości. Po pewnym czasie zaczynamy jeździć do przeglądu, naprawiamy to, co się zepsuje w miarę eksploatacji. Kiedy przychodzi nowy pracownik do pracy, podobnie jak z samochodem, patrzymy i oceniamy, a z biegiem lat mogą, ale nie muszą, pojawić się problemy.
Jak widać z pracownikiem i maszyną na początku postępujemy podobnie. Jednak co możemy zrobić z pracownikiem kiedy pojawiają się problemy? Czy mamy jakieś narzędzia do diagnozy?
W takiej sytuacji z pomocą przychodzi Work Ability Index – narzędzie do sprawdzania poziomu zdolności pracownika do pracy. Jest to kwestionariusz, który należy przekazać „badanemu” do wypełnienia. Rezultatem testu jest wynik punktowy, który określa poziom zdolności danej osoby do obecnego stanowiska. Po analizie i przeprowadzeniu rozmowy możemy precyzyjnie i o wiele łatwiej rozwiązać ewentualne problemy.
Work Ability Index to proste narzędzie do wykorzystywania w firmach jako rodzaj diagnostyki. Warte zastosowania w profilaktyce, a nie w reakcji na zaistniałą już sytuację.