Już obowiązuje nowy wzór karty wypadku.
Dnia 24 sierpnia bieżącego roku weszła w życie nowelizacja rozporządzenia w sprawie trybu uznawania zdarzenia powstałego w okresie ubezpieczenia wypadkowego za wypadek przy pracy, kwalifikacji prawnej zdarzenia, wzoru karty wypadku i terminu jej sporządzenia.
Zgodnie z brzemieniem §2 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r w sprawie trybu uznawania zdarzenia powstałego w okresie ubezpieczenia wypadkowego za wypadek przy pracy, kwalifikacji prawnej zdarzenia, wzoru karty wypadku i terminu jej sporządzenia (Dz.U. 2002 nr 236, poz. 1992), poszkodowani, w stosunku do których, ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy dokonuje Zakład Ubezpieczeń Społecznych, zawiadamiają o wypadku terenowa jednostkę organizacyjną Zakładu, właściwą ze względu na siedzibę prowadzenia albo miejsce sprawowania opieki określone w umowie uaktywniającej.
Ponadto, w §4 w/w rozporządzenia dodano dwa nowe ustępy, w myśli których do karty wypadku dołącza się zapis wyjaśnień poszkodowanego i informacji uzyskanych od świadków wypadku, a także inne dokumenty zebrane w czasie ustalania okoliczności i przyczyn wypadku. Kartę wypadku sporządza się w 3 egzemplarzach:
- Dla poszkodowanego lub uprawnionego członka rodziny,
- Dla podmiotu ustalającego okoliczności i przyczyny wypadku,
- Dla Zakładu, jeżeli zdarzenie zostało uznane za wypadek przy pracy.
Zmianie uległ również sam wzór karty wypadku, który stanowi załącznik do rozporządzenia. Rozszerzeniu uległ pkt. III karty, poświęcony informacjom o wypadku oraz dodano pkt IV, który dotyczy np. zapoznania się przez poszkodowanego (członka rodziny) z treścią karty wypadku i pouczenia o prawie zgłaszania uwag i zastrzeżeń do ustaleń zawartych w karcie wypadku.
|
Skontaktuj się z nami, pomożemy Ci w wypełnieniu karty wypadku |
Nowe rozporządzenie w sprawie substancji rakotwórczych i mutagennych
Od 3 sierpnia bieżącego roku obowiązuje nowe rozporządzenie ministra Zdrowia z dnia 24 lipca 2012 r w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy (Dz.U.2012 nr 0 poz.890). rozporządzenie to określa wykaz substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym i sposób ich rejestrowania, jak również szczegółowe warunki ochrony pracowników przez zagrożeniami spowodowanymi przez te substancje. Zgodnie z §2 rozporządzenie pracodawca zobowiązany jest prowadzić rejestr prac, których wykonywanie powoduje konieczność pozostawania w kontakcie z substancjami chemicznymi, ich mieszaninami, czynnikami lub procesami technologicznymi o działaniu rakotwórczym lub mutagennym. Dane te pracodawca przekazuje właściwemu państwowemu wojewódzkiemu inspektorowi sanitarnemu oraz właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy niezwłocznie po rozpoczęciu działalności oraz corocznie w terminie do dnia 15 stycznia na odpowiednim druku, który określony został w załączniku nr 2 do rozporządzenia. Dodatkowo pracodawca jest obowiązany prowadzić rejestr pracowników narażonych na działanie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym i przechowywać go przez okres 40 lat po ustaniu narażenia, a w przypadku likwidacji zakładu pracy przekazać właściwemu państwowemu wojewódzkiemu inspektorowi sanitarnemu. Zgodnie z §10 rozporządzenia pracodawca jest zobowiązany ponadto zapewnić udział pracowników lub ich przedstawicieli w projektowaniu i realizacji działań zapobiegających narażeniu na działanie omawianych substancji, mieszanin, czynników lub procesów technologicznych oraz umożliwić pracownikom i ich przedstawicielom kontrolę stosowania wymagań określonych w rozporządzeniu oraz innych przepisach regulujących zasady bezpieczeństwa i higieny pracy. Udział pracowników w tych działaniach nie zwalnia pracodawcy z odpowiedzialności za realizację obowiązków określonych prawem.
|
Skontaktuj się z nami, pomożemy Ci w wypełnieniu karty wypadku |