Sezon letni niestety nieubłaganie zmierza ku końcowi. Chcąc dłużej pozostać w lżejszym, wakacyjnym klimacie, postanowiliśmy tym razem zrezygnować z artykułu poświęconego ściśle treściom merytorycznym. W zamian zebraliśmy jednak i przedstawiliśmy w niniejszym artykule ciekawostki motoryzacyjne z ostatniego czasu. Co nowego wydarzyło się w świecie automotive w ostatnich miesiącach?
Nowoczesne technologie w motoryzacji nie dla Rosji
Obecna sytuacja geopolityczna – wojna w Ukrainie i nałożenie sankcji na Rosję – spowodowała wycofanie się z rynku rosyjskiego wielu producentów samochodów oraz brak dostępu do nowoczesnych technologii. Swoich fabryk w Rosji (podobno za symbolicznego rubla) pozbył się np. Renault. W byłym moskiewskim zakładzie Renault będą produkowane samochody marki Moskwicz, znanej jeszcze z czasów ZSRR, natomiast w zakładach AvtoVAZ w Togliatti niedaleko Samary będzie ruszać produkcja Łady.
W związku z aktualną sytuacją nasuwa się pytanie – co z komponentami, co z nowoczesnymi technologiami? Rosjanie i tutaj znaleźli wyjście. W maju w rosyjskich przepisach dokonano zmian, które dopuszczają na rynek samochody niespełniające wymagań Regulacji UN. Krótko mówiąc, rosyjska motoryzacja cofnie się o ćwierćwiecze, nowe samochody będą pozbawione poduszek powietrznych, systemu ABS w układzie hamulcowym, czy wielu innych systemów, które dla nas od lat stały się już standardem, jeżeli chodzi o aktywne czy pasywne systemy bezpieczeństwa. Silnik „nowego” modelu Łady ma spełniać wymagania normy Euro 2, która w UE obowiązywała pod koniec lat dziewięćdziesiątych. Oczywiście takie samochody nie będą mogły być zarejestrowane choćby w UE, gdyż nie spełniają wymagań homologacyjnych.
Milion kilometrów Victora Shepparda, czyli co stoi za sukcesem Toyoty?
W 2016 roku w ręce inżynierów Toyoty zajmujących się projektowaniem nowych modeli trafiła prawdziwa perełka, która przyniosła wiele bezcennych doświadczeń i rozwiązań zastosowanych w obecnych modelach tej marki.
W 2007 roku Victor Sheppard z USA kupił jeden z pierwszych wyprodukowanych w japońskich zakładach w San Antonio egzemplarz Toyoty Tundry. Przez 9 lat użytkowania przejechał ponad milion mil (licznik zatrzymał się na 999999 mil) odwiedzając w tym czasie autoryzowany serwis 117 razy, średnio raz w miesiącu. Nie robił tego jednak z powodu awarii, a jedynie w celu dokonania przeglądów, jako że pokonywał średnio 125 tys. mil rocznie. Auto nigdy go nie zawiodło, po 9 latach nosiło minimalne ślady użytkowania, posiadało fabryczny silnik, skrzynię biegów i oryginalny lakier. Kluczem do sukcesu była marka, a także odpowiednie serwisowanie.
Chcąc sprawdzić, jakie rozwiązania zastosowane w samochodzie wpłynęły na jego niezawodność i długowieczność, Toyota postanowiła przekazać swoim inżynierom auto Victora Shepparda. Po przejechaniu przez niego miliona mil zaproponowano mu wymianę auta na fabrycznie nowe. Stary model rozebrano na części i zbadano, które z elementów i rozwiązań konstrukcyjnych wpłynęły na tak dobry stan samochodu, a co można byłoby jeszcze poprawić.
Po kilku miesiącach demontażu i analizy, wnioski wykorzystano w projekcie nowego modelu, który jest już dostępny na rynku. Najważniejsze usprawnienia dla nowego samochodu to:
· zastąpienie stali trwalszym kompozytem, tam, gdzie było to możliwe,
· zmiany w projekcie ramy,
· zmodyfikowane siedzenia,
· powiększony łańcuch rozrządu,
· wzmocnione przekładnie.
ATV Atlas – dzieło ukraińskich inżynierów. Ciekawostki motoryzacyjne zza wschodniej granicy
Ukraińscy inżynierowie skonstruowali pojazd ATV Atlas, wykorzystując do tego silnik 1.5 dCi i niektóre elementy Daci Duster. Napęd 4×4 i 25-calowe felgi z oponami ATV pompowanymi bardzo wysokim ciśnieniem pozwalają pokonać praktycznie każdy teren bagna, piasek, głazy czy wodę. Pojazd jest w stanie przewieźć 12 osób z zasięgiem drogowym około 800 km (w zależności od warunków terenowych, bak 100 litrów). Prezentacje terenowe, które można znaleźć w internecie, robią duże wrażenie. Cena pojazdu nie jest jeszcze znana.
Wydarzenia ze świata motoryzacji. Co z przyszłorocznym Międzynarodowym Salonem Samochodowym w Genewie?
Na koniec coś na temat przyszłych wydarzeń. Komitet Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie ogłosił, że nie odbędzie się impreza zaplanowana w lutym 2023 roku w Genewie. Zamiast tego po raz pierwszy zobaczymy GIMS w listopadzie 2023 roku w Doha, w Katarze. Decyzja ta jest powodowana niepewnością w gospodarce światowej i geopolityce, a także ryzykiem związanym z rozwojem pandemii. Plan zakłada ponadto, że salon w Katarze będzie organizowany co dwa lata.
Mamy nadzieję, że przygotowane przez nas ciekawostki okazały się interesujące. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat branży motoryzacyjnej, nowoczesnych rozwiązań oraz jakości, zapraszamy do śledzenia naszego bloga. Zachęcamy również do obserwowania nas w mediach społecznościowych, gdzie zawsze znajdują się najważniejsze informacje ze świata motoryzacji.
Autor: Konrad Kubieniec
Trener / Konsultant QS PACT Department