Ergonomia pracy fizycznej i biurowej
Jak pokazują wyniki badań, dla zdecydowanej większości pracowników wpływ na ich dobre samopoczucie w pracy ma miejsce pracy, odpowiednie wyposażenie stanowiska pracy, a także organizacja ich stanowisk pracy. Dobrze zaprojektowane, wygodne stanowisko pracy wpływa również na rzadsze występowanie dolegliwości mogących skutkować absencjami lub chorobami układu mięśniowo-szkieletowego. Zbudowanie świadomości i wdrażanie działań ergonomicznych nie powinno zatem ominąć żadnego przedsiębiorstwa. Podejmując decyzje oparte na wiedzy, skutecznie poprawia się warunki pracy swoich pracowników, a tym samym wpływa się na ich efektywność i samopoczucie, co w rezultacie przynosi firmie oszczędności.
Ergonomia miejsca pracy – przed jakimi wyzwaniami najczęściej stają przedsiębiorcy?
Dbając o bezpieczeństwo i higienę pracy, przedsiębiorcy skupiają się na zagadnieniach z obszaru przestrzegania najważniejszych zasad, zapobieganiu wypadkom przy pracy oraz ochronie przeciwpożarowej, często pomijając kwestię sposobu wykonywania pracy i zapobiegania chorobom układu ruchu. Tymczasem zapewniając właściwą organizację miejsca pracy można pomóc pracownikom w zapobieganiu dolegliwościom bólowym układu mięśniowo-szkieletowego, zapewnić im wygodę pracy, dzięki czemu wzrasta ich wydajność, a obniża się absencja chorobowa. Dlaczego jednak dbanie o dostosowanie miejsc pracy do zasad ergonomii stanowi dla firm tak istotną trudność? Głównymi wyzwaniami są:
- niska świadomość zagrożeń wynikających ze sposobu wykonywania pracy i ich skutków zdrowotnych oraz biznesowych,
- nieuwzględnienie kryteriów i zasad ergonomii przy planowaniu, tworzeniu organizacji produkcji i stanowisk pracy,
- ograniczony dostęp do doświadczonych ergonomistów,
- pobieżne, intuicyjne diagnozy i rozwiązania, które mogą nie odzwierciedlać rzeczywistych potrzeb w zakresie podjęcia niezbędnych działań dla poprawy warunków pracy,
- problem z określeniem konkretnych działań, ustalenia priorytetów i podjęciem pierwszych kroków do ich realizacji dla zapewnienia optymalnych stanowisk pracy,
- brak zrozumienia i świadomości zasad ergonomii w codziennej pracy wśród pracowników,
- dotychczasowe doświadczenia w zakresie ergonomii, które nie spełniły oczekiwań firmy.
Indywidualne podejście do oczekiwań przedsiębiorstwa i dokładna analiza potrzeb każdego z nich, jest kluczem do sukcesu we wdrażaniu działań ergonomicznych i zapewnienia pracownikom odpowiedniego stanowiska pracy. Jednym z pierwszych działań, które już na początku pokazują wymierne korzyści, jest określenie przyczyn, również tych potencjalnych, występowania dolegliwości mięśniowo-szkieletowych oraz wskazanie działań zapobiegawczych w zależności od rodzaju stanowiska pracy i wykonywanych przez pracowników zadań.
Ergonomiczne warunki pracy w firmie – jak wygląda początek współpracy z SQD Alliance?
Każda organizacja jest inna i wymaga indywidualnego podejścia z uwagi na specyfikę i zasady pracy oraz wyzwania, jakie stoją przed nią w obszarze ergonomii i poprawy warunków pracy pracowników. Wiedząc o tym, na początku przeprowadzamy z przedstawicielem firmy rozmowę, w celu ustalenia, jakiego wsparcia oczekuje firma, z jakimi trudnościami obecnie się mierzy. Działania dotyczące ergonomii pracy powinny skupić się więc na rozwiązaniu tych problemów i zapobieganiu ich powstawania w dalszej perspektywie. Mogą one ponadto obejmować dowolny, wybrany przez klienta zakres. Rozpoczynając współpracę, poznajemy specyfikę zakładu pracy klienta i zaznajamiamy się z problemami występującymi na stanowiskach pracy w jego zakładzie.
Jeżeli jest taka potrzeba, możliwa jest również wizja lokalna w zakładzie klienta, podczas której oceniony zostanie potencjalny zakres dalszych działań i możliwe kroki w planowanej współpracy.
Ergonomia w miejscu pracy – jakie działania możemy zaproponować?
Dla poprawy warunków pracy warto rozważyć szerokie działania dotyczące ergonomii stanowiska pracy. Może to być zarówno dostosowanie stanowisk pracy, jak i szkolenia, warsztaty i konsultacje. Wśród działań, które możemy zaproponować, znajdują się:
- Audyty i oceny ergonomiczne stanowisk pracy (m.in. RULA, REBA, OWAS, ERA, OCRA, JSI, NIOSH, KIM).
- Konsultacje w zakresie ergonomii projektowania i organizacji stanowisk pracy, linii produkcyjnych oraz przebudowy istniejących stanowisk pracy (ergonomia koncepcyjna i korekcyjna), ergonomii stanowiska komputerowego oraz stanowisk pracy na produkcji.
- Szkolenia według wewnętrznych, korporacyjnych wymagań klienta z zakresu zasad ergonomii pracy.
- Szkolenia dla Komisji Ergonomii, czyli zespołu osób odpowiedzialnych za prowadzenie procesu ergonomicznej oceny ryzyka, wdrażanie nowych rozwiązań na rzecz poprawy ergonomii w przedsiębiorstwie.
- Warsztaty teoretyczne i praktyczne podnoszące świadomość w zakresie ergonomii dla osób na każdym szczeblu organizacji (od właściwych technik pracy na stanowisku produkcyjnym po przedstawienie korzyści ale i problemów wynikających z organizacji pracy dla osób na stanowiskach decyzyjnych, kierowniczych). Warsztaty mogą łączyć w sobie wiele form, od stacjonarnej, przez online (na żywo z trenerem), po e-learning.
- Tworzenie programów, kampanii ergonomicznych podnoszących świadomość ergonomii.
- Wizualizacje ergonomiczne (plakaty, instrukcje pracy, ulotki).
- Aktywności z użyciem okularów VR.
Dlaczego warto inwestować w ergonomiczne stanowiska pracy?
Poprawa zdrowia pracowników, zwiększenie ich efektywności i wydajności pracy czy optymalizacja kosztów to najważniejsze z korzyści, jakie przynosi inwestycja w ergonomię i komfort pracy zespołu. Dlaczego jeszcze warto podjąć z nami współpracę?
- Wskażemy obszary do doskonalenia pod kątem ergonomii, odpowiedniej organizacji pracy.
- Pokażemy, jakie działania należy podjąć, aby poprawić warunki pracy.
- Podniesiemy świadomość w zakresie ergonomii, co przełoży się na efektywność pracy pracowników.
- Dzięki realizacji naszych zaleceń poprawi się stan zdrowia pracowników, a przez to również ich satysfakcja z pracy.
- Efektem końcowym będą między innymi mniejsze koszty pracodawcy związane z absencją chorobową pracowników.
Działania w obszarze poprawy ergonomii miejsca pracy – ile to kosztuje?
Cena, jaką należy przeznaczyć na działania mające zapewnić odpowiednią ergonomię pracy różni się w zależności od tego, na jakim obszarze chce skupić się klient. Może to być np. wyłącznie diagnoza ergonomiczna stanowiska pracy biurowej lub fizycznej wraz z rekomendacjami zmian, mogącymi dotyczyć np. poszczególnych elementów stanowiska pracy czy też zadbania o oświetlenie stanowisk pracy. Możliwe jest również łączenie tych działań ze szkoleniami, badaniami, a nawet kampanią promującą odpowiednią organizację pracy, zapobieganie dolegliwościom przy pracy w pozycji siedzącej bądź pracy fizycznej.
Cena szkolenia w zakresie ergonomii również waha się w zależności od tego, czego ma dotyczyć kurs, ilu pracowników weźmie w nim udział, jaki będzie czas trwania, czy będzie to szkolenie stacjonarne czy e-learningowe.
Z uwagi na dowolne łączenie powyższych opcji w zakresie ergonomii pracy i jak najlepsze dostosowanie działań do potrzeb klienta, usługa jest wyceniana dla każdej z firm indywidualnie. Nasz specjalista, po rozmowie i przeanalizowaniu potrzeb organizacji, doradzi najlepsze opcje dla firmy i przygotuje dopasowaną do oczekiwań klienta propozycję współpracy.
Ergonomia w środowisku pracy – przydatne materiały
Nasi specjaliści przygotowali artykuły dotyczące ergonomii pracy, które podpowiedzą jak zadbać o bezpieczne stanowisko pracy i jakie obowiązki ma w tym obszarze pracodawca.
Case studies:
Wyzwanie ergonomiczne:
Szkolenia z ergonomii:
Referencje:
Centrum Specjalistycznych Usług Technicznych SPETECH Sp. z o. o.
Program warsztatów z zakresu ergonomii został przygotowany tak, by jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby pracowników SPETECH Sp. z o .o. Dzięki położeniu szczególnego nacisku na problemy z układem mięśniowo-szkieletowym, które najczęściej pojawiają się wśród naszych pracowników w związku ze specyfiką wykonywanej pracy, udało się zredukować u nich dolegliwości bólowe.
Zapytaj o szczegóły
Wypełnij formularz, a my skontaktujemy się z Tobą, aby porozmawiać o szczegółach i przedstawić Ci propozycję współpracy.
Administratorem danych zawartych w korespondencji e-mail jest SQD Alliance Sp. z o.o. z siedzibą w Pszczynie przy ulicy Stefana Batorego 19, 43-200 poczta Pszczyna, NIP: 6381701670, REGON: 240513222, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000269551.
Wysyłając wiadomość, przekazują nam Państwo adres e-mail oraz inne dane zawarte w treści wiadomości. Szczegóły dotyczące przetwarzania danych są dostępne w Polityce Prywatności dostępnej na tej stronie internetowej.
Wiadomość wysłana poprawnie
Wkrótce skontaktuje się z Tobą pracownik SQD Alliance