Zgrany zespół, który potrafi doskonale ze sobą współpracować i dzięki temu efektywnie realizuje zadania w pracy, to marzenie każdego pracodawcy. Co jednak zrobić w przypadku występowania konfliktów oraz dużej rywalizacji pomiędzy załogą? Jak zareagować, gdy problemy wśród pracowników skutkują obniżeniem poziomu bezpieczeństwa? Konieczna jest poprawa komunikacji w zespole. Jak udało nam się ją wprowadzić w firmie naszego Klienta?
Skąd brały się problemy w zespole naszego Klienta?
Współpracę z firmą farmaceutyczną naszego Klienta, w której zatrudnienie znajduje kilkaset osób, rozpoczęliśmy w 2016 roku. Firma posiada bardzo wysokie standardy bezpieczeństwa. Niestety od dłuższego czasu zauważono wzrost wypadkowości oraz liczne absencje chorobowe wśród pracowników.
Wśród podwładnych powszechna była niska motywacja oraz spadek zaangażowania w pracy. Zespoły były skonfliktowane i panowała pomiędzy nimi duża rywalizacja. Prowadziło to do spadku nastroju wśród personelu. Za wiele z tych problemów odpowiadały problemy z komunikacją, z którymi borykali się pracownicy. Sytuacji w zespole nie poprawił dodatkowo fakt, iż w trakcie naszej współpracy z firmą, zmienił się jej właściciel.
Jak zaradzić problemom z komunikacją w pracy?
Po tym, jak przeanalizowaliśmy sytuację w siedzibie klienta i zapoznaliśmy się z obecnymi problemami firmy, postanowiliśmy w swoich działaniach skupić się na poprawie komunikacji wśród pracowników. W rezultacie miało to wpłynąć pozytywnie nie tylko na rzecz poprawy relacji w zespole, ale i bezpieczeństwa w zakładzie.
W obliczu nowej, stresującej dla pracowników sytuacji, jaką jest zmiana właścicielska firmy, chcieliśmy również podjąć działania zmierzające do zbudowania odporności psychicznej pracowników.
Jakie podjęliśmy działania na rzecz poprawy komunikacji?
Rozpoczynając naszą pracę w siedzibie Klienta w 2016 roku, zdecydowaliśmy się rozpocząć nasze działania od spotkań kadry menadżerskiej z psychologiem, który został wyznaczony do udziału w projekcie. Postanowiliśmy również opracować potrzeby zespołu, oraz zweryfikować metody pracy trenera. Zorganizowaliśmy również szkolenia pilotażowe nie tylko wśród kadry kierowniczej, ale i wobec pracowników robotniczych zatrudnionych w firmie.
W kolejnych latach zaproponowaliśmy zrealizowanie szkoleń wśród pracowników firmy. Szkolenia dotyczyły głównie pozytywnej organizacji, zarządzania zmianą, a przede wszystkim zmiany nastawienia wśród całej załogi. Takie szkolenia przydały się z uwagi na spadki nastrojów wśród pracowników oraz wielu konfliktowych sytuacji, z którymi się borykali.
Dążąc do poprawy komunikacji w zespole oraz budowaniu pozytywnego nastawienia wśród pracowników, zaproponowaliśmy coaching menadżerski. Mieliśmy nadzieję, że pomoże to pracownikom w efektywnym komunikowaniu się ze sobą i z innymi działami w firmie, nastawi zespół na współpracę, zamiast stałą rywalizację i pomoże zażegnać konflikty wywołane nieprawidłową komunikacją.
Efekty naszych działań w kwestii poprawy komunikacji w zespole
Pierwsze efekty naszej współpracy z Klientem pojawiły się szybko, ale na pełny rezultat zmian w firmie pracowaliśmy kilka lat. Na początku naszej współpracy dał się już zauważyć spadek absencji chorobowych. Ponadto pracownicy byli bardziej zaangażowani w swoje zadania i zmotywowani do lepszego wykonywania swojej pracy.
Niedługo okazało się także, że pracownicy, nie mając już takich problemów z komunikacją między sobą, częściej zgłaszali potencjalnie wypadkowe zdarzenia, dzięki czemu można było uniknąć wielu niebezpiecznych sytuacji. Szkolenia pomogły zmienić sposób komunikacji w firmie. Pracownicy zaczęli odnosić się do siebie z większym szacunkiem i dawać sobie konstruktywne informacje zwrotne. Udało się dzięki temu zażegnać wcześniejsze konflikty, a efektywność pracy w zakładzie wzrosła.
Chcesz poprawić komunikację w swojej firmie? Skontaktuj się z nami i sprawdź, co możemy zrobić dla Twoich pracowników