Ergonomia w podróży – zadbaj o kręgosłup w czasie wyjazdu

Coraz częściej pracujemy zdalnie, przenosząc naszą pracę do domu, kawiarni, pokoi hotelowych, a nawet na pokład samolotu czy pociągu. Korzystamy przy tym z laptopów i tabletów, które zdecydowanie są mniej ergonomicznym rozwiązaniem od komputerów stacjonarnych. Takie trendy w większości przypadków nie sprzyjają zdrowiu naszego układu ruchu, a ergonomia w podróży jest szczególnie zaniedbywana. Jak podróżować i nie nadwyrężać kręgosłupa? Poniżej przedstawiamy kilka ergonomicznych wskazówek, które dodadzą komfortu Twojej podróży.

Wygodne obuwie – podstawowa ergonomia w podróży

Szpilki oraz źle dopasowane obuwie może być przyczyną bólu kręgosłupa, szczególnie w odcinku lędźwiowo-krzyżowym. Chodzenie na bardzo wysokich obcasach powoduje przeciążenie kręgosłupa, poprzez charakterystyczne, nadmierne wygięcie lędźwi, które jemu towarzyszy. Dodatkowo wysokie ustawienie stopy powoduje blokadę funkcji amortyzującej, a kontakt stopy z podłożem, zwłaszcza przy szybkim ruchu, wywołuje wstrząs przekazywany przez zablokowane kolano i biodro na kręgosłup. Źle dobrane obuwie może prowadzić do problemów ze stawami kolanowymi, biodrami i kręgosłupem.

Na co dzień i do długich spacerów, oraz w podróży wybieraj obuwie na niewysokim obcasie z grubszą, elastyczną podeszwą i z prawidłowym podparciem łuku stopy. Pozwoli ono na amortyzowanie wstrząsów powstałych wskutek chodzenia.

Nie pakuj zbyt wielu rzeczy, nie noś niepotrzebnego ciężaru

Planując wyjazd, spakuj wyłącznie niezbędny ekwipunek, a Twój układ mięśniowo-szkieletowy podziękuje Ci za to, że nie przeciążałeś go nadmiarem przedmiotów. Zanim podniesiesz torbę rozstaw stopy na szerokość ramion, zegnij kolana utrzymując proste plecy i wysoko brodę, oraz napnij mięśnie brzucha. Wstając, unieś jej ciężar mięśniami nóg.

Ergonomia w podróży - nie pakuj zbyt wielu rzeczy
Dbaj o kręgosłup podczas podróży – pakuj się rozsądnie i nie noś niepotrzebnych ciężarów

Zabierz ze sobą swoją mobilną ergonomiczną przestrzeń roboczą

Jeśli wybierasz się w podróż służbową, wybierz lżejsze urządzenia takie jak tablet czy laptop, ale nie zapomnij  spakować również ergonomicznej klawiatury, myszki, podstawkę na tablet i laptopa. Dzięki temu odtworzysz ergonomiczne miejsce pracy, w każdym miejscu, w którym się zatrzymasz.

Często koryguj i zmieniaj postawę ciała

Najważniejszą rzeczą, jaką możesz zrobić dla swoich pleców, jest zachowanie dobrej postawy we wszystkim, co robisz. Staraj się we wszystkich czynnościach utrzymywać proste plecy. Siedząc, przyjmuj wygodną, symetryczną pozycję ciała. Leżąc na boku staraj się nie podwijać kolan zbyt wysoko do tzw. pozycji płodowej, która może wzmocnić Twoje problemy z kręgosłupem, dodatkowo wypełnij poduszką lukę między Twoim ramieniem i głową (większa poduszka albo dwie mniejsze). Z kolei gdy leżysz na plecach, Twoja poduszka powinna być na tyle wysoka aby podtrzymać głowę, jednocześnie utrzymując podbródek w pozycji naturalnej (zwykle cienka, pojedyncza poduszka). Staraj się też nie pozostawać w tej samej pozycji na długi czas.

Ergonomia w podróży – rozciągaj się i ćwicz podczas wyjazdów

Ćwiczenia rozluźniające kręgosłup, pozwalają na zwiększenie jego ruchomości. Joga, a nawet podstawowe rozciąganie, mogą zapobiec urazom związanym z powtarzającym się przeciążeniem. Nie musisz być młody i wysportowany, by z niej skorzystać. Praktykę jogi można dostosować do wszystkich grup wiekowych i typów ciała, zwykle nie ma wobec niej przeciwwskazań. Przekonaj się do codziennego ruchu, a po powrocie do domu ten wspaniały nawyk może z Tobą zostać na dłużej.

Dbaj o kręgosłup także podczas plażowania

Piasek, wbrew pozorom, jest twardy i grudkowaty. Sam w sobie nie zapewni wystarczającego podparcia szyi i pleców. Jednak możesz to zrobić samodzielnie, zabierając ze sobą dodatkowe ręczniki, które możesz zwinąć i wykorzystać jako poduszkę i podparcie lędźwiowe. Swoją ergonomię poprawisz jeszcze bardziej wybierając leżak, szczególnie taki, który zapewni wyściółkę we wszystkich właściwych miejscach.

Zarówno w czasie podróży, jak i po powrocie ważne jest, aby słuchać swojego ciała i nie wykraczać poza to, co możesz robić bezpiecznie i komfortowo.

Share on facebook
Udostępnij na Facebooku
Share on linkedin
Udostępnij w LinkedIn
Atak paniki jak sobie z nim radzić

Atak paniki

Strach to naturalna emocja, która towarzyszy właściwie każdemu człowiekowi obok radości, smutku czy złości. Jednak w momencie, kiedy opanowuje nas nagły, ogromny i obezwładniający lęk, mówimy o ataku paniki. Stan ten

Czytaj więcej »