Depresja w czasie izolacji

Wraz z rozprzestrzenianiem się koronawirusa, coraz więcej ludzi zmuszonych jest spędzać przeważającą część czasu w domach. Taka sytuacja potrafi wywierać negatywny wpływ na samopoczucie i zdrowie psychiczne wielu osób, gdyż oprócz genetyki, wpływ na rozwój depresji mają także czynniki związane z naszym otoczeniem. Nietypowe warunki związane z epidemią mogą sugerować, że nastąpi wzrost liczby zachorowań na zaburzenia depresyjne.

Według badań Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, 36% Amerykanów uważa, że pandemia silnie odbiła się na ich zdrowiu psychicznym. Izolacja, ograniczone kontakty społeczne, ciągły napływ pesymistycznych wieści ze strony mediów, strach i obawa – to obecne realia, z którymi musi się zmierzyć spora część ludzi na świecie. Jest to szczególnie trudny czas dla osób zmagających się z depresją, gdyż pod wpływem tych wszystkich czynników, choroba ta może się nasilić. Również osoby, które przed pandemią nigdy nie cierpiały na depresję, zaczynają odczuwać jej objawy.

Ludzkie ciała i umysły nie są przystosowane do tak długotrwałej deprywacji społecznej. Tak długie przebywanie w zamknięciu, często w towarzystwie tylko swoich myśli, jest wyzwaniem psychologicznym, do którego ciężko się przystosować i potrafi ono doprowadzić wiele osób do załamania. Niekiedy dochodzą też do tego inne skutki uboczne epidemii – utrata pracy lub lęk przed jej utratą, zachorowanie bliskiej osoby na koronawirusa. Izolacja, brak typowej rutyny, zaniżona liczba kontaktów społecznych, często prowadzą do coraz większego poziomu stresu, frustracji, poczucia samotności. Rozwojowi depresji „pomaga” izolacja od społeczeństwa oraz natłok lęków i stresu. Obecna sytuacja niezwykle sprzyja więc jej rozwojowi oraz pogorszeniu. Dodatkowym utrudnieniem jest limitowany dostęp do pomocy psychologicznej, gdyż wielu specjalistów prowadzi sesje terapeutyczne zdalnie, np. w formie rozmowy telefonicznej.

Cierpiąc na depresję, często trudno jest znaleźć motywację do wykonywania podstawowych czynności, takich jak wyjście z łóżka czy przygotowanie sobie posiłku. W czasie kwarantanny staje się to jeszcze większym wyzwaniem. Eksperci radzą, by mimo wszystko starać się ułożyć sobie plan – pewnego rodzaju rutynę, aby ułatwić sobie ten trudny czas, a także spróbować znaleźć kilka drobnych rzeczy i czynności, które są w stanie dać chociażby chwilowe poczucie spokoju i satysfakcji. Może to być nawet zrobienie herbaty, obejrzenie odcinka ulubionego serialu czy rozmowa z bliską osobą. Zaleca się także limitowanie oglądania wiadomości oraz korzystania z mediów społecznościowych – nadmiar negatywnych doniesień ze świata na temat koronawirusa niewątpliwie może przyczynić się do pogorszenia samopoczucia.

Jeśli jesteś osobą cierpiącą na depresję w czasie kwarantanny lub jeśli zauważasz u siebie objawy depresji – nie zwlekaj i sięgnij po pomoc. Konsultacje z psychologami, nawet jeśli odbywają się zdalnie i tak dają przestrzeń do podzielenia się swoimi uczuciami i obawami. Mimo fizycznego dystansu, jest to wciąż miejsce, gdzie można czuć się słyszanym i rozumianym. 

Share on facebook
Udostępnij na Facebooku
Share on linkedin
Udostępnij w LinkedIn
Zasady zarządzania stresem

Zasady zarządzania stresem

Stres jest jednym z najczęstszych problemów, z jakimi borykają się ludzie w dzisiejszych czasach. Dotyka osób wszędzie, bez względu na wiek, płeć czy zawód. Stres, jak każdy dobrze wie, może

Czytaj więcej »
Zanim zgubisz telefon

Zanim zgubisz telefon

Smartfon to bardzo przydatne urządzenie, dzięki któremu zawsze mamy przy sobie wszystkich naszych znajomych, sumę ludzkiej wiedzy czy sporą część naszej pracy służbowej. Używamy go praktycznie cały czas, więc jego

Czytaj więcej »
Sprawozdawczość odpady za 2019r.

Sprawozdawczość odpadowa za 2019 rok

Termin składania sprawozdań odpadowych za 2019 rok dobiega końca. Zobowiązanym do składania rocznych sprawozdań, zgodnie z art. 75 ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach, jest: 1) wytwórca obowiązany

Czytaj więcej »
Kobieta przy biurku w upalny dzień

Temperatura w miejscu pracy

Warunki pogodowe takie jak: niskie ciśnienie atmosferyczne, wysokie temperatury, długie i upalne dni wpływają niekorzystnie na naszą wydajność oraz ogólną aktywność życiową, mogą również powodować wystąpienie niebezpiecznych dla zdrowia dysfunkcji.

Czytaj więcej »