Graniczny podatek węglowy CBAM – wsparcie i konsultacje dla importerów
Od 1 października 2023 roku zaczął obowiązywać CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism) czyli mechanizm dostosowania cen na granicach Unii Europejskiej z uwzględnieniem emisji CO2. Celem mechanizmu CBAM jest m.in. zapobieganie „ucieczce” emisji CO2 poza Unię Europejską. Wprowadzany podatek węglowy ma zagwarantować wyrównywanie kosztów związanych z emisją CO2 dla towarów importowanych z krajów trzecich i towarów produkowanych na terenie Unii Europejskiej, które są objęte systemem handlu uprawieniami do emisji (EU ETS).
Jakie ma to konsekwencje dla firm i w jaki sposób zmieni obowiązki przedsiębiorców? Rozporządzenie ustanawiające CBAM oraz rozporządzenie wykonawcze dla okresu przejściowego nakładają na importerów wybranych towarów spoza Unii Europejskiej obowiązek składania kwartalnych sprawozdań CBAM. Dla wielu firm to nowy obowiązek i poszukują pomocy ekspertów w zakresie rozumienia przepisów CBAM i przygotowania odpowiednich danych do sprawozdań. Najlepszym wyjściem są konsultacje z ekspertem, który wyjaśni m.in. na czym polega i jak będzie działał CBAM w kolejnych latach oraz w jaki sposób pozyskać odpowiednie dane i następnie zaraportować je zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Graniczny podatek węglowy – nowe obowiązki dla importera
Wdrażanie mechanizmu CBAM będzie odbywało się stopniowo. Początkowo CBAM obejmie importerów do UE wybranych kategorii produktów, które zostały uznane za najbardziej emisyjne i podatne na ryzyko ucieczki emisji tj.:
- żeliwo i stal,
- aluminium,
- cement,
- nawozy,
- energia elektryczna,
- wodór.
Do 31 grudnia 2025 r. w okresie przejściowym importerzy będą zobowiązani do składania kwartalnych sprawozdań, a od 1 stycznia 2026 r. w okresie właściwym importerzy będą musieli składać roczne deklaracje oraz dokonywać zakupów i umarzania certyfikatów CBAM.
Raportowanie CBAM – współpraca z dostawcami jest kluczowa
Od 1 lipca 2024 r. wszystkie towary importowane z krajów trzecich do UE będą podlegać bardziej rygorystycznym wymaganiom sprawozdawczym w ramach mechanizmu CBAM. Oznacza to, że firmy z UE będą zobowiązane do przedstawiania emisji wbudowanych w oparciu o dane rzeczywiste.
Należy zatem pilnie wdrożyć niezbędne procedury i rozpocząć komunikację z dostawcami, aby zapewnić dokładność i kompletność danych niezbędnych do raportowania CBAM. Właściwe raportowanie jest niemożliwe bez ścisłej współpracy z dostawcami, którzy dostarczają niezbędnych danych m.in. o emisji wbudowanej w importowane towary.
Konieczna jest ścisła współpraca z dostawcami, aby zapewnić ich zaangażowanie i pozyskać niezbędne dane. Brak danych od dostawców o emisjach wbudowanych po 1 lipca uniemożliwi prawidłowe wypełnienie obowiązków sprawozdawczych CBAM i może skutkować sankcjami finansowymi, a nawet wstrzymaniem importu towarów na obszar UE.
Ignorowanie tego problemu może doprowadzić do utraty obecnych dostawców z krajów trzecich i zakłóceń w łańcuchach dostaw, co może negatywnie wpłynąć na ciągłość produkcji.
E-book CBAM
Z tego e-booka dowiesz się czym dokładnie jest CBAM, dla kogo ma największe znaczenie, a także jakie wyzwania i korzyści niesie dla przedsiębiorców.
Sprawozdania CBAM
Przed jakimi wyzwaniami stoją polscy przedsiębiorcy w obliczu Rozporządzenia CBAM? Czego konkretnie będzie wymagało od nich dostosowanie się nowych regulacji? Przede wszystkim w okresie przejściowym importer będzie musiał zebrać dane i następnie zaraportować je co kwartał za pośrednictwem unijnego portalu tzw. rejestru przejściowego CBAM. Konieczne zatem będzie zidentyfikowanie towarów objętych CBAM, a także współpraca z dostawcami spoza Unii w celu zbierania informacji m.in. o emisjach wbudowanych w importowane towary, które należy zawrzeć w sprawozdaniu CBAM. Ponadto w późniejszym czasie tj. po 31 grudnia 2024 roku importer będzie musiał zawnioskować o nadanie statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM, który będzie niezbędny, aby od 2026 roku móc importować towary na teren UE.
Wdrożenie CBAM w organizacji – w czym możemy pomóc?
Wprowadzone przepisy rozporządzenia CBAM często pozostają niejasne dla wielu przedsiębiorców. Aby uniknąć konsekwencji związanych z niepoprawnym raportowaniem, warto zdecydować się na skorzystanie ze wsparcia i konsultacji firmy zewnętrznej. Jak możemy pomóc przedsiębiorstwom w realizacji obowiązków związanych z CBAM?
- Analiza sytuacji i identyfikacja obszarów, w których importer realnie wymagać będzie wsparcia.
- Pomoc w zbieraniu i weryfikowaniu danych niezbędnych do złożenia kwartalnych sprawozdań. Nasi specjaliści pomogą także w przygotowaniu obowiązkowych kwartalnych sprawozdań CBAM poprzez Rejestr Przejściowy CBAM, a także w składaniu ewentualnych korekt.
- Przeanalizowanie importowanych produktów oraz ocenę ich pod kątem spełnienia warunków do kwalifikacji pod obowiązki raportowania CBAM.
- Wsparcie w zakresie komunikacji z dostawcami, ich definiowanie i klasyfikacja.
- Przygotowanie firmy do samodzielnego raportowania CBAM – coaching i przeszkolenie pracowników w oparciu o learning by doing czyli nabywanie praktycznych umiejętności poprzez wykonywanie zadań pod okiem ekspertów.
Dlaczego warto zdecydować się na współpracę ze specjalistą w sprawie mechanizmu CBAM?
Z uwagi na to, że CBAM to nowy mechanizm, niezmiernie ważne jest nawiązanie współpracy z firmą zewnętrzną, która oferuje kompleksowe wsparcie w tym zakresie. Takie podejście gwarantuje zminimalizowanie ryzyka oraz wykorzystanie szans biznesowych. Jakie są główne korzyści współpracy z doświadczonym specjalistą w obszarze granicznego podatku węglowego?
- Zgodność prawna z Rozporządzeniami CBAM – współpraca z ekspertem w zakresie CBAM pozwala upewnić się, że realizowane w firmie działania są zgodne z aktualnymi przepisami prawnymi. Zachowane są terminy złożenia sprawozdań i są one przygotowane poprawnie.
- Optymalizacja kosztów CBAM – prawidłowa klasyfikacja importowanych produktów zgodnie z odpowiednimi kodami celnymi, pozwoli uniknąć dodatkowych kosztów podatku węglowego.
- Doradztwo wykwalifikowanej kadry – dostęp do wykwalifikowanych specjalistów w obszarze CBAM oraz tematyki ochrony środowiska, ESG i śladu węglowego. Doświadczony ekspert pomoże zrozumieć najważniejsze aspekty CBAM, co jest istotne dla uniknięcia kar oraz nadmiernych opłat.
- Pomoc w opracowaniu długofalowej strategii – konsultacje pomogą w opracowaniu długoterminowej strategii dla firmy, uwzględniającej CBAM. To pozwoli na łatwiejsze dostosowanie się do zmian oraz znalezienie sposób na zminimalizowanie kosztów dla firmy.
- Minimalizowanie kosztów – współpraca ze specjalistą daje pewność, że dane przekazane przez dostawców nie wzbudzą zastrzeżeń, co pozwali na zminimalizowanie potencjalnego ryzyka kar finansowych.
Rozwiązania dotyczące CBAM – od czego rozpoczynamy współpracę?
Rozpoczynając współpracę w zakresie CBAM chcemy przede wszystkim jak najlepiej poznać specyfikę danej firmy oraz to w jakim zakresie bazuje ona na imporcie produktów z krajów trzecich. Podczas rozmowy z klientem ważne są dla nas oczekiwania organizacji, a także aktualny poziom wiedzy na temat CBAM i zrealizowane dotychczas działania w tym zakresie. Przeanalizujemy sytuację klienta i zidentyfikujemy obszary, w których będzie on rzeczywiście potrzebował wsparcia. W ramach wspólnych działań przygotujemy plan działania, który pomoże określić etapy wdrażania CBAM w firmie, a także zminimalizować ryzyko związane z niedopełnieniem obowiązków wynikających z CBAM.
Po wstępnych konsultacjach i ustaleniu zakresu współpracy nasi klienci otrzymują szkolenie online CBAM, podczas którego wszystkie osoby zaangażowane w firmie klienta w proces związany z granicznym podatkiem węglowym będą mogły wyrównać swój poziom wiedzy i zapoznać się z podstawowymi założeniami tego mechanizmu.
Współpraca w zakresie granicznego podatku węglowego CBAM – ile to kosztuje?
Każda organizacja wymaga indywidualnego podejścia do kwestii granicznego podatku węglowego CBAM. Zakres wsparcia dla danej firmy jest wobec tego dopasowywany w ścisłej zależności od tego, które aspekty wymagają pomocy specjalistów zewnętrznych – od tego, czy konieczne jest pełne wdrożenie CBAM z udziałem wsparcia specjalisty, czy też uwagi wymagają jedynie wybrane obszary, jak pomoc przy opracowaniu i składaniu raportu CBAM.
Przy indywidualnym dopasowaniu zakresu usługi, jej wycena również dostosowana będzie do konkretnej sytuacji. Na początkowym etapie rozmów o ewentualnej współpracy, klient otrzymuje ogólną ścieżkę wraz z cennikiem kompleksowego podejścia w zakresie wdrożenia i raportowania CBAM, na tej podstawie może ocenić wspólnie z konsultantem jaki budżet będzie potrzebny na poszczególnych etapach. Jednak pełna wycena usługi możliwa jest dopiero po zbadaniu zakresu potrzebnego wsparcia w organizacji. Koszty pojedynczych, podstawowych konsultacji w zakresie nowych obowiązków dotyczących CBAM rozpoczynają się od 250 zł/h.
Podatek węglowy i ograniczanie emisji gazów cieplarnianych w organizacjach – dowiedz się więcej
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat ograniczania emisji dwutlenku węgla, śladu węglowego i zrównoważonego rozwoju w organizacji? Interesuje Cię tematyka sprawozdawczości środowiskowej czy systemów zarządzania środowiskiem w firmie? Nasi specjaliści przygotowali dla Ciebie eksperckie artykuły.
Referencje:
Global Wind Service Poland Spółka z o. o.
Decydując się na zlecenie SQD Alliance przeprowadzenia oceny zgodności z wymaganiami bhp, ppoż. i ochrony środowiska poinformowaliśmy, że zależy nam na bardzo szybkim terminie realizacji. Nie stanowiło to problemu dla specjalistów firmy. Ofertę otrzymaliśmy następnego dnia roboczego, natomiast już po dwóch tygodniach został w dwóch naszych lokalizacjach i trzech jednostkach organizacyjnych przeprowadzony rzetelny, dokładny audyt.
Profesjonalnie zrealizowany audyt posłużył nam do niezależnej weryfikacji bezpieczeństwa pracy w naszym zakładzie i podniósł naszą świadomość. Został przeprowadzony terminowo przez zespół doświadczonych i kompetentnych specjalistów, wykazujących się komunikatywnością i innymi niezbędnymi umiejętnościami interpersonalnymi.
Na wyróżnienie zasługuje fakt, że audyty bezpieczeństwa pracy były realizowane równolegle z odrębnymi audytami specjalistów ds. zdrowia i epidemiologii. Dzięki temu pracownicy poszczególnych lokalizacji zayskali kompleksową wiedzę z każdej z tych dziedzin w optymalnym czasie.
Zapytaj o szczegóły
Wypełnij formularz, a my skontaktujemy się z Tobą, aby porozmawiać o szczegółach i przedstawić Ci propozycję współpracy.
Administratorem danych zawartych w korespondencji e-mail jest SQD Alliance Sp. z o.o. z siedzibą w Pszczynie przy ulicy Stefana Batorego 19, 43-200 poczta Pszczyna, NIP: 6381701670, REGON: 240513222, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000269551.
Wysyłając wiadomość, przekazują nam Państwo adres e-mail oraz inne dane zawarte w treści wiadomości. Szczegóły dotyczące przetwarzania danych są dostępne w Polityce Prywatności dostępnej na tej stronie internetowej.
Wiadomość wysłana poprawnie
Wkrótce skontaktuje się z Tobą pracownik SQD Alliance