Jak zregenerować organizm i cieszyć się pełnią energii?

Praca zawodowa i liczne obowiązki poza nią sprawiają, że czasami brak nam energii. To z kolei skutkuje mniejszą efektywnością w wykonywaniu codziennych zadań. Zauważając to, staramy się poświęcić jeszcze więcej energii i czasu na swoje obowiązki, zapominając, że w planie dnia oprócz pracy musi znaleźć się miejsce na odpoczynek. Jak zregenerować organizm i zadbać o własny bilans energetyczny? Istnieje kilka zasad, których warto trzymać się na co dzień. Poniżej przedstawiamy kilka z nich.

Dlaczego tak ważny jest sen i wyciszenie?

Regeneracja organizmu nie jest możliwa bez czasu przeznaczonego na odpoczynek. Odpoczywać musi przy tym nie tylko nasze ciało, ale również psychika. Pierwszym i najbardziej oczywistym aspektem jest odpowiednio długi sen. Według zaleceń osoba dorosła potrzebuje ok. 7-8 godzin snu w ciągu doby, by poprawnie funkcjonować. Bez wystarczającej dawki snu następnego dnia jesteśmy rozkojarzeni i mniej efektywni. Łatwo wtedy o pomyłki i wypadki w pracy. Wniosek jest prosty – nie warto „zarywać nocy”, za to trzeba się starać, by w miarę możliwości uporać się z pracą w ciągu dnia. Trzeba również pamiętać o właściwej higienie snu i wyciszyć się przed spaniem.

Czas na odpoczynek dobrze jest znaleźć także w ciągu dnia. Praca potrafi pochłaniać nam całe dnie, dlatego istotne jest, aby każdego dnia znaleźć chwilę na wyciszenie się i pobycie z dala od hałasu i codziennego zgiełku. Bardzo pomocna może okazać się medytacja, która pomoże w uspokojeniu oraz poukładaniu myśli. Z myślą o osobach poszukujących sposobów na wyciszenie się i oderwanie myśli od męczących obowiązków w pracy, powstały proste techniki medytacji, które można zastosować nawet podczas krótkiej przerwy w wykonywaniu codziennych zadań.

Jak zregenerować organizm i zadbać o bilans energetyczny?
Najlepsze sposoby na to, by zregenerować organizm

Jak zaplanować dzień?

Kluczem do zadbania o własny bilans energetyczny jest właściwe rozplanowanie dnia. Pozwoli to na bardziej zrównoważone zużywanie energii. Planując, zastanówmy się nad tym, które zadania są priorytetami na dany dzień. Dobrze jest na początek uporać się z rzeczami koniecznymi i najbardziej czasochłonnymi, a następnie z tymi mniej potrzebnymi. Ważne jest, by rozplanować dzień sensownie i uwzględnić w nim czas na przerwy.

Dużo osób próbuje pracować bez przerwy w nadziei, że pomoże to szybciej uporać się z obowiązkami. To niestety często popełniany błąd. Każdy z nas ma określoną wytrzymałość, nie potrafimy zatem nieustannie pracować. Według specjalistów powinno się robić krótkie przerwy co 1,5-2 godziny. Poprawia to produktywność oraz zwiększa zasoby energii.

Jak zregenerować organizm z pomocą aktywności?

Odpoczynek i regeneracja organizmu to nie tylko sen i wyciszenie. Równie ważna jest aktywność. Odpowiednio dobrana forma aktywnego spędzania czasu świetnie wpływa na kondycję ciała i umysłu.

Dla zachowania zdrowia psychicznego w dobrej kondycji ważne jest, aby poświęcać około godziny dziennie na aktywność fizyczną. Warto zaznaczyć, że nie muszą to być forsowne ćwiczenia. Nawet zwykły spacer jest wystarczający i zbawienny zwłaszcza dla osób, które wykonują pracę siedzącą. Pomoże to rozładować emocje oraz zwiększyć poziom serotoniny, co prowadzi do lepszego samopoczucia oraz większej ilości energii.

Oprócz aktywności fizycznej ważne jest, żeby dbać o aktywność umysłową, która m.in. poprawi działanie naszego mózgu i pomoże chronić umysł przed przedwczesnym procesem starzenia. Umysł można ćwiczyć poprzez czytanie, rozwiązywanie zadań logicznych czy uczenie się nowego języka. Codzienne rozwiązywanie krzyżówek to doskonałe ćwiczenie poprawiające pamięć.

Jeżeli nie potrafisz oderwać się myślami od obowiązków zawodowych, a w Twoim dniu nie ma miejsca na relaks i regenerację organizmu, koniecznie weź udział w darmowym webinarze dotyczącym pracoholizmu.

SQDA darmowy webinar Pracoholizm - kiedy praca przysłania świat
Pracoholizm – darmowy webinar z cyklu #HealthyMe

W czym pomoże zmiana sposobu myślenia?

Jedną z rzeczy, która mocno zużywa energię i siły, jest ciągłe zamartwianie się i negatywne myślenie. Stałe rozmyślanie o porażkach obniża także poczucie własnej wartości. Dobrze jest więc skupiać się na swoich dobrych stronach, sukcesach i unikać porównywania się z innymi. Pomoże to poprawić pewność siebie.

Powyższe wskazówki pomogą zadbać o odpowiednią regenerację siły i własny bilans energetyczny. Zachowując odpowiedni balans pomiędzy obowiązkami zawodowymi a czasem na odpoczynek, dbając przy tym o wystarczającą ilość snu, poprawimy swoją efektywność, a także na dłużej zachowamy zdrowie.

Share on facebook
Udostępnij na Facebooku
Share on linkedin
Udostępnij w LinkedIn
Testy na COVID-19

Testy na COVID-19

W marcu 2020 r., wraz z pierwszą falą zakażeń koronawirusem SARS CoV-2, wiele przedsiębiorstw zostało zmuszonych do zamknięcia swoich zakładów i fabryk. Dostosowanie do nowej rzeczywistości, a szczególnie przestój z

Czytaj więcej »

Otrzymaj BEZPŁATNY dostęp
do szkolenia online

“Szczepienia przeciwko COVID-19 w kontekście prawa pracy”

Wypełnij formularz i obejrzyj webinar dotyczący szczepień przeciwko COVID-19 w kontekście prawa pracy, podczas którego ekspert w zakresie prawa pracy zwraca uwagę na aspekty organizacji szczepień w firmach, a także porusza temat edukowania pracowników.