Tematyka nowotworów i ich zapobiegania staje się coraz częściej dostrzegana przez pracodawców. Dotychczas dużo więcej mówiło się na temat Różowego Października, poświęconemu zdrowiu kobiet i profilaktyce raka piersi. Na szczęście wielu pracodawców zaczyna także interesować się tematem zdrowia mężczyzn, sięgając po akcje prozdrowotne poświęcone profilaktyce raka prostaty i raka jądra. Na takie działania zdecydował się jeden z naszych klientów. Jak wyglądała u niego Akcja Movember połączona z Różowym Październikiem?
Kim był nasz klient zainteresowany profilaktyką przeciwnowotworową?
W firmie naszego klienta, działającej w branży produkcji spożywczej i zatrudniającej ponad 400 pracowników, z czego 70% stanowią mężczyźni, rok wcześniej miał miejsce przypadek zachorowania na nowotwór w zaawansowanym stadium u jednego z pracowników. Taka wiadomość bardzo źle wpłynęła na zespół, powodując większy lęk dotyczący możliwych zagrożeń zdrowotnych. Wpłynęło to niekorzystnie na kadrę, powodując stres oraz obniżając efektywność pracowników.
Poszukując wyjścia, które pozwoliłoby na zapewnienie pracownikom niezbędnej edukacji w zakresie nowotworów, sposobów profilaktyki raka oraz chcąc taką akcję połączyć z badaniami profilaktycznymi pracowników, klient zgłosił się do nas. Zdecydował się przy tym połączyć akcję poświęconą profilaktyce nowotworów męskich z działaniami mającymi na celu profilaktykę nowotworów kobiecych.
Nasz cel: skuteczna profilaktyka męskich nowotworów i nowotworów kobiecych
Po zapoznaniu się z potrzebami klienta w obszarze edukacji zdrowotnej pracowników i działań mających na celu zapewnienie pracownikom bezpłatnych badań w ramach akcji firmowej, postanowiliśmy przygotować ofertę, w której znalazłyby się zarówno warsztaty i treści edukacyjne, jak i badania. W przygotowanej ofercie zawarliśmy zatem:
- kampanię edukacyjną – plakaty, broszury, artykuły na temat profilaktyki nowotworów i niezbędnych badań profilaktycznych, tutoriale edukacyjne, wystawy edukacyjne dot. profilaktyki nowotworowej,
- szkolenia i warsztaty dotyczące profilaktyki raka jąder, prostaty oraz raka piersi,
- badania profilaktyczne, umożliwiające wczesne wykrycie nowotworu i tym samym skuteczniejsze leczenie raka, jeżeli badania wskazywałyby na obecność nowotworu.
Klientowi spodobało się kompleksowe podejście do tematu, uwzględniające zarówno praktyczne warsztaty, jak i badania ułatwiające diagnostykę. Zdecydował się na połączenie tych obszarów, dla zapewnienia pracownikom rzetelnej wiedzy oraz badań. Z uwagi na stres towarzyszący pracownikom, przeprowadziliśmy jeszcze rozmowy na temat sposobów radzenia sobie ze stresem, będącym również jednym z czynników obniżających odporność. Wspólnie zdecydowaliśmy o dołączeniu do programu akcji także szkolenie dotyczące stresu.
Akcja Movember i Różowy październik – jak zadbaliśmy o profilaktykę nowotworów w firmie klienta?
W ramach akcji promowania profilaktyki i edukacji zdrowotnej, przygotowaliśmy aktywności dotyczące zarówno kobiecego, jak i męskiego zdrowia. Zadbaliśmy przy tym, zgodnie z życzeniem klienta, zarówno o teorię, jak i praktyczne warsztaty i badania skierowane na wykrywanie u kobiet i mężczyzn chorób nowotworowych we wczesnym stadium, co ułatwi późniejsze leczenie.
Akcja uświadamiania mężczyzn i kobiet w temacie zapobiegania nowotworom
W ramach rozpowszechniania tematu profilaktyki raka, przygotowaliśmy działania edukacyjne, które nie tylko edukowały pracowników na temat zapobiegania zachorowaniom dzięki zdrowemu stylowi życia, ale również przekonywały, jak ważne jest wykonywanie regularnych badań profilaktycznych. W kampanii edukacyjnej znalazły się informacje dotyczące epidemiologii w Polsce raka prostaty, raka jądra i raka piersi, diety antynowotworowej, czynników sprzyjających zachorowaniu, a także zdrowego stylu życia i regularnej aktywności fizycznej. Pracownicy otrzymali informacje w formie plakatów, broszur i artykułów. Wszystkie materiały edukacyjne zostały przygotowane we współpracy ze specjalistami w zakresie zdrowia.
Profilaktyka chorób nowotworowych – warsztaty i szkolenia
Warsztaty skierowane do pracowników w ramach Różowego Października i akcji Movember (zwanej też „Wąsopad”) skupiły się głownie na dwóch obszarach – samobadaniu jąder i samobadaniu piersi. Podzieleni na mniejsze grupy pracownicy dowiedzieli się więcej na temat leczenia raka jądra i piersi, a także o charakterystycznych objawach towarzyszących zachorowaniom. W ramach szkolenia dotyczącego nowotworów męskich, poruszony został również temat ryzyka raka prostaty. Odbyły się również warsztaty dotyczące radzenia sobie ze stresem.
Podczas warsztatów „Bądź różowa” i „Zapuść wąsy” pracownicy mieli okazję nie tylko wysłuchać ciekawych wykładów na temat zdrowia i samobadania, ale również sprawdzić swoją wiedzę w praktyce, ćwicząc wykrywanie nowotworu na fantomach. Dowiedzieli się także, jakie badania profilaktyczne wykonywać u lekarza i z jaką częstotliwością przeprowadzać np. badanie prostaty, jąder, piersi lub kiedy wykonywać cytologię.
Bezpłatne badania profilaktyczne w siedzibie firmy
Pracodawca zdecydował się zapewnić pracownikom badania profilaktyczne takie, jak:
- badanie na obecność markerów nowotworowych – markerów nowotworu jądra, nowotworu prostaty, nowotworu piesi i szyjki macicy,
- badania USG jąder, USG piersi – wykonywane przez doświadczonych specjalistów.
W przypadku badań ultrasonograficznych pracownicy otrzymywali wyniki od razu, natomiast wyniki badań na obecność markerów nowotworowych były dostępne dla pracowników online.
Profilaktyka zdrowia mężczyzn i kobiet zatrudnionych w firmie klienta – co udało nam się osiągnąć?
Przede wszystkim taka kompleksowa kampania, zawierająca w sobie zarówno dużą dawkę wiedzy teoretycznej, jak i warsztaty oraz badania, pomogła pracownikom pozyskać wiedzę, a tym samym pozbyć się nadmiernego lęku. Dowiedzieli się, że rak to nie wyrok, że są skuteczne sposoby profilaktyki, a wcześnie wykryty nowotwór prostaty, jądra, piersi czy szyjki macicy daje duże szanse na wyleczenie. Warsztaty samobadania uświadomiły pracownikom, że znajomość własnego ciała i regularne samobadanie sprawi, że rak piersi lub rak jądra szybko zostanie wykryty, a tym samym dużo szybciej można trafić z objawami nowotworu do odpowiedniego specjalisty.
Dobrym rozwiązaniem było także, przy skupieniu się głównie na zdrowiu fizycznym pracowników, zadbanie również o zdrowie psychiczne mężczyzn i kobiet zatrudnionych w firmie, z pomocą warsztatów dotyczących stresu. Wraz z rzetelną wiedzą na temat nowotworów, pomogło to pracownikom w pozbyciu się nadmiernego napięcia i stresu.
Miłym akcentem, przypominającym o badaniach i profilaktyce były także gadżety rozdawane pracownikom – przypinki z różową wstążką, symbolizujące profilaktykę raka piersi oraz breloczki przedstawiające listopadowe wąsy – symbol akcji Movember.
Tak jak o Różowym Październiku, tak o akcji Movember w Polsce mówi się coraz częściej. Chociaż miesiącem walki z rakiem piersi jest październik, a symbolem akcji związanej ze zwróceniem większej uwagi na zdrowie mężczyzn są symboliczne wąsy zapuszczone w listopadzie, tak naprawdę zadbać o profilaktykę i wiedzę na temat nowotworów w firmie możemy zawsze. Nawet najmniejszy krok w kierunku zmniejszenia zachorowalności na nowotwory i szerzenia wiedzy na temat badań profilaktycznych jest bardzo ważny. Tym bardziej, że profilaktyka i wczesna diagnostyka są kluczowe.
Chcesz sprawdzić, jak taka akcja mogłaby wyglądać w Twojej firmie? Skontaktuj się z nami, a my przygotujemy dla Ciebie program eventu, który najlepiej odpowie na potrzeby Twojej organizacji.