Case study: Zasady ergonomii pracy biurowej i konsultacje z fizjoterapeutą

W 2022 roku najczęstszą przyczyną zwolnień lekarskich były dolegliwości układu ruchu. Jednym z winowajców jest niedostateczna dbałość o ergonomię w miejscu pracy, a także nawyki takie jak brak aktywności fizycznej, siedzący tryb życia i przeciążanie układu mięśniowo-szkieletowego. Wiedząc o tym, co wpływa negatywnie na zdrowie pracowników, warto podjąć działania zapobiegawcze. Nasz klient postanowił wprowadzić poprawne zasady ergonomii pracy biurowej i połączyć szkolenia w tym zakresie z konsultacjami z fizjoterapeutą. Jaki efekt udało się osiągnąć?

Kim był nasz klient i dlaczego zainteresował się prawidłową ergonomią stanowiska pracy?

Od pewnego czasu świadomość pracodawców na temat ochrony zdrowia pracowników i ergonomicznego miejsca pracy wzrasta. Odpowiedzialni pracodawcy coraz częściej interesują się zapobieganiem chorobom występującym w ich branży i zapewnieniem odpowiednich warunków oraz komfortu pracy swoim pracownikom.

Jeden z naszych klientów – sieć placówek bankowych, zatrudniająca ponad tysiąc pracowników biurowych, postanowił wdrożyć działania na rzecz zapobiegania chorobom wynikającym z pracy siedzącej. Chciał przy tym zwiększyć wiedzę pracowników na temat bhp i ergonomii pracy w biurze i efektywnie promować ergonomię pracy wśród zespołów, tak aby zapobiec dolegliwościom bólowym u pracowników i przyszłym zwolnieniom lekarskim. Klient miał nadzieję na to, że odpowiednia ergonomia pracy i skupienie się na zdrowiu układu ruchu pracowników wpłynie również na wydajność pracowników.

Nasz cel: prawidłowa ergonomia pracy przy komputerze i większa wiedza na temat zdrowia

Po zapoznaniu się z potrzebami klienta w zakresie ergonomii miejsca pracy i specyfiką pracy w jego organizacji postanowiliśmy zaproponować działania mające zmniejszyć ryzyko zachorowania na schorzenia układu mięśniowo-szkieletowego i zmienić zachowania zdrowotne pracowników. Ważne było, by nie tylko przeciwdziałać zachorowaniom poprzez większy komfort pracy biurowej i umiejętność organizacji stanowiska pracy, ale także podnieść świadomość pracowników na temat tego, jak wygląda odpowiednia postawa podczas pracy biurowej i jak wdrażać zasady ergonomii także poza miejscem pracy.

Wspólnie z klientem uznaliśmy, że warto edukować pracowników na temat zdrowia układu ruchu i możliwościach zadbania o odpowiednie ćwiczenia wzmacniające, rozciągające i pomagające uniknąć dolegliwości bólowych. W tym celu postanowiliśmy zorganizować kampanię na temat odpowiednich warunków pracy i zdrowia układu mięśniowo-szkieletowego.

SQDA zasady ergonomii pracy biurowej i konsultacje z fizjoterapeutą

Odpowiednia organizacja stanowiska pracy i konsultacje fizjoterapeutyczne dla pracowników biurowych

Zaplanowane przez nas działania miały się skupić nie tylko na zapewnieniu komfortu pracy i zwiększenia świadomości pracowników w obszarze korzyści z ergonomii pracy biurowej i sposobów dostosowania stanowiska pracy tak, aby wypełnianie obowiązków zawodowych nie powodowało dolegliwości. W równej mierze chcieliśmy zadbać o zdrowie pracowników i edukację w obszarze walki z dolegliwościami bólowymi z pomocą ćwiczeń i masaży.

Kampania edukacyjna, czyli zalety ergonomicznego miejsca pracy

Klientowi zależało na tym, aby pracownicy pozyskali niezbędną wiedzę w obszarze ergonomicznych zasad pracy. W tym celu opracowaliśmy 5-dniową kampanię ergonomiczną, która  realizowana była poprzez komunikację mailową z każdym pracownikiem. Każdego dnia otrzymywali oni materiały dotyczące różnych zagadnień z tego zakresu, m.in.:

  • ergonomicznych warunków pracy (odpowiednie ustawienie monitora w pracy, fotel z regulacją wysokości, oświetlenie w pracy),
  • ergonomii poza pracą i ergonomii w podróży,
  • ćwiczeń pozwalających na uniknięcie bólu pleców i innych dolegliwości związanych z długotrwałą pracą siedzącą, możliwych do wykonania np. podczas przerwy w pracy.

Wśród przygotowanych materiałów znalazły się artykuły, karty pracy z zadaniami do wykonania, checklista oceny warunków pracy, grafiki i filmy instruktażowe.

Jak zadbać o samopoczucie pracowników? Konsultacje fizjoterapeutyczne w czasie pracy

Dla zapewnienia pracownikom pomocy z zakresu fizjoterapii, klient zdecydował się na konsultacje ze specjalistą. Zakres i program konsultacji zostały dostosowane do indywidualnych potrzeb organizacji, po szczegółowych konsultacjach z klientem. Dzięki temu wybraliśmy zakres usługi, która najlepiej mogła odpowiedzieć na potrzeby i problemy pracowników w zakresie konsultacji i masaży.

Po ustaleniu najważniejszych szczegółów, w każdej z lokalizacji zorganizowaliśmy więc całodniowe konsultacje fizjoterapeutyczne, w których udział mogli wziąć wszyscy chętni. Każdy z pracowników mógł skorzystać z:

  • konsultacji ze specjalistą, podczas których można było uzyskać poradę na temat zapobiegania dolegliwościom i ćwiczeń mogących pomóc w walce z bólem,
  • masażu work-site.

Z powodu dużego zainteresowania, zorganizowaliśmy także dwa dodatkowe terminy konsultacji.

Zarówno zapisy na indywidualne konsultacje i cała logistyka towarzysząca organizacji zapisów odbywała się poprzez platformę szkoleniową SQDA, z której po przeszkoleniu korzystali pracownicy firmy klienta. Dzięki temu, że cały proces odbywał się z wykorzystaniem dedykowanej platformy, działy BHP i HR nie były dodatkowo obciążone organizowaniem konsultacji.

SQDA konsultacje ze specjalistą - ból pleców u pracowników
Każdy z pracowników miał możliwość zapisania się na konsultacje z fizjoterapeutą

Zdrowie w pracy i zasady ergonomii pracy biurowej – jaki efekt osiągnęliśmy?

Cały projekt cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem wśród pracowników firmy klienta. Bardzo chętnie korzystali oni zarówno z konsultacji fizjoterapeutycznych, jak i masażu. Miało to duże znaczenie dla zdrowia i efektywności pracy pracowników. Przyczyniła się do tego także edukacyjna kampania ergonomiczna, zwiększając u pracowników wiedzę na temat bezpieczeństwa pracy i ergonomicznego środowiska pracy przy komputerze. Pracownicy firmy klienta dowiedzieli się, jak bezpiecznie i bez dodatkowych obciążeń wykonywać pracę w pozycji siedzącej, zadbać o to, by nie powodowała ona dolegliwości bólowych i problemów ze wzrokiem. Zyskali także wiedzę na temat właściwej organizacji miejsca pracy w przypadku pracy zdalnej, a także zasad ergonomii poza pracą, np. w podróży.

Tak dobre efekty w firmie klienta były wynikiem połączenia wiedzy teoretycznej, kampanii edukacyjnej dla pracowników, z wiedzą praktyczną, jaką mogli uzyskać podczas konsultacji. Okazało się, że teoretyczne i praktyczne podejścia do zagadnienia świetnie się uzupełniały.

Zasady ergonomii stanowiska pracy biurowej są niezwykle istotne. Pozycja siedząca jest bowiem bardzo obciążająca dla układu ruchu, a dodatkowo praca przy komputerze w pracy wpływa na pogarszanie się wzroku. Warto, by zarówno pracodawca, jak i pracownicy wiedzieli, jak zorganizować przestrzeń w pomieszczeniach pracy biurowej i zadbać o komfortowe warunki pracy. Z kolei dolegliwości układu ruchu są obecnie na tyle powszechnym zjawiskiem, że najlepszym wyjściem jest zwalczać je już na wczesnym etapie, z czym można sobie poradzić dzięki konsultacjom ze specjalistą.

Chcesz zapewnić swoim pracownikom bezpieczne stanowisko pracy i zadbać o ich zdrowie? Skontaktuj się z nami. Doradzimy Ci rozwiązania w obszarze szkoleń, analizy stanowisk pracy i konsultacji ze specjalistami, dostosowane do specyfiki pracy w Twojej firmie.

    Chcesz o coś zapytać?