Coraz mniejsza efektywność w zespole, częsta rotacja pracowników, niezadowolenie kadry, narastający stres. Te problemy są niestety udziałem wielu firm. W takiej sytuacji pomoc psychologiczna dla pracowników jest koniecznością. Czy jest to skuteczne rozwiązanie? Przykład naszego Klienta pokazuje, jak wiele może to zmienić w organizacji.
Kim był nasz Klient i jakie zadanie nam powierzył?
Firma naszego Klienta działa w branży energetycznej i zatrudnia blisko 150 osób. Od pewnego czasu Klient zmagał się z rosnącymi problemami wśród kadry. Coraz częściej pojawiały się sygnały niezadowolenia od pracowników. Sytuacja w firmie z czasem doprowadziła do coraz większej rotacji personelu, co z kolei przyczyniło się do spadku efektywności. Pracownicy mieli też niską świadomość na temat zdrowia psychicznego. Nie potrafili radzić sobie ze stresem i trudnymi emocjami.
Klientowi zależało na tym, aby wprowadzić rozwiązania, które nie tylko pomogą pracownikom, ale również poprawią jego wizerunek jako pracodawcy. Należało także pomóc firmie w dopasowaniu się do obecnych standardów na rynku pracy, w zakresie zarządzania zdrowiem.
Nasz cel — skuteczna pomoc psychologiczna dla pracowników
Po szczegółowych konsultacjach, znając problemy, z którymi zmagają się pracownicy, wytyczyliśmy cele, które chcieliśmy osiągnąć. Zastanawialiśmy się przy tym, jak najlepiej zadbać o zdrowie psychiczne pracowników naszego Klienta, i które rozwiązania sprawdziłyby się w ich przypadku. Postawiliśmy sobie za cel przede wszystkim:
- podniesienie świadomości pracowników w zakresie zdrowia psychicznego,
- uruchomienie linii wsparcia dostępnej dla każdego pracownika,
- zapewnienie pomocy psychologa dla osób potrzebujących wsparcia.
Jak wdrożyliśmy kompleksowe wsparcie psychologiczne dla pracowników?
Chcąc zapewnić pracownikom firmy naszego Klienta kompleksową pomoc psychologiczną, postanowiliśmy zadziałać w dwóch obszarach. Nasze działania skupiły się przede wszystkim na:
- zapewnieniu dostępu do wsparcia psychologicznego,
- edukacji na temat zdrowia psychicznego oraz radzenia sobie ze stresem.
Konsultacje psychologiczne dla pracowników
Pracodawca zdecydował się zapewnić pracownikom konsultacje psychologiczne, z których mogliby korzystać za darmo, gdy będą tego potrzebowali. Uruchomiliśmy wobec tego specjalną linię wsparcia psychologicznego. Zorganizowane przez nas konsultacje psychologiczne online dla pracowników, odbywały się z dedykowanym specjalistą, który obsługiwał linię wsparcia. Każdy z pracowników mógł zgłosić się do specjalisty ze swoim problemem dotyczącym życia zawodowego lub prywatnego. Co więcej, zapewniliśmy także ciągłość procesu terapeutycznego z jednym specjalistą dla tych osób, które wymagały większej liczby rozmów.
W przypadku występowania problemów w zespole warto skupić się na dziale, który jest najbliżej spraw pracowników. Wiedząc o tym, postanowiliśmy zorganizować spotkania i konsultacje działu kadr firmy naszego Klienta z psychologiem, który obsługiwał linię wsparcia. Prowadziliśmy rozmowy na temat rekomendowanych działań wspierających zdrowie psychiczne pracowników.
Edukacja w zakresie zdrowia psychicznego
Opracowaliśmy dla pracowników kampanię edukacyjną, zawierającą praktyczne materiały z zakresu zdrowia psychicznego i walki ze stresem. Przyjęliśmy formę comiesięcznych newsletterów z najważniejszymi treściami oraz m.in. testami pomagającymi w autodiagnozie. Dzięki temu pracownicy mogli sprawdzić, czy potrzebują fachowej pomocy. Zorganizowaliśmy również szkolenia i webinary dotyczące technik radzenia sobie w stresujących sytuacjach, sposobów na to, jak zadbać o swoją psychikę oraz wpływu mobbingu na zdrowie psychiczne pracowników.
Efekty pomocy psychologicznej dla pracowników firmy Klienta
Połączenie pomocy psychologicznej z edukacją na temat zdrowia psychicznego okazało się świetnym pomysłem w firmie Klienta. Zaplanowane przez nas działania spotkały się z zainteresowaniem pracowników. Chętnie korzystali oni zarówno z materiałów edukacyjnych, jak i ze szkoleń i webinarów. Aż 30% załogi wzięło udział w rozmowach z psychologiem, korzystając z linii wsparcia.
Niedługo po rozpoczęciu działań, sytuacja w firmie Klienta zaczęła stopniowo się zmieniać. Pracownicy zyskali większą świadomość w zakresie budowania odporności psychicznej. Dzięki rozmowom z psychologiem udało się dostrzec i przeciwdziałać zachowaniom mogącym mieć znamiona mobbingu. Natychmiastowe podjęcie działań mających na celu naprawę sytuacji w firmie przyniosło efekt. Rotacja pracowników ustabilizowała się i obecnie jest coraz mniejsza. Pracownicy chętniej wiążą się z firmą na dłużej i tworzą efektywny zespół. Przy okazji działań w firmie Klienta, poprawił się jego wizerunek jako pracodawcy. Pracownicy doceniają to, że podjął działania na rzecz ich zdrowia i zapewnił im niezbędną pomoc, jakiej potrzebowali.
Zauważasz podobne problemy w swoim zespole? Zorganizowanie wsparcia psychologicznego dla pracowników może być dobrym pomysłem! Skontaktuj się z nami, a nasz specjalista pokaże Ci, jak takie działania mogłyby wyglądać w Twojej firmie.