Zdrowie w firmie – działania prozdrowotne i ich wpływ na odporność pracowników

Nagminnym problemem polskich firm, widocznym zwłaszcza w okresie przeziębień, są pracownicy, którzy pomimo choroby pojawiają się w miejscu pracy. Stoi za tym brak świadomości tego, jak bardzo można zaszkodzić sobie i innym takim nieodpowiedzialnym zachowaniem. Zwykle pracownicy nie mają także wiedzy na temat tego, jak dbać o odporność. Działania skierowane na zdrowie w firmie często nie wykraczają bowiem poza zapewnienie odpowiedniego pakietu medycznego dla pracowników, a i to dotyczy raczej dużych firm. Jakie działania zdrowotne warto wdrożyć, by uświadamiać pracowników i pomóc im lepiej zadbać o zdrowie, a także bezpieczeństwo swoje i innych?

Chorzy pracownicy w firmie – zagrożenie dla zdrowia zespołu

Z uwagi na specyfikę chorób układu oddechowego i łatwość transmisji wirusów, a także okres pandemii COVID-19, Ministerstwo Zdrowia przypomina, aby w szkole zjawiały się wyłącznie dzieci, które nie przejawiają objawów chorobowych. Co jednak z osobami dorosłymi? Niestety nagminnym problemem jest to, że pracownicy zjawiają się w miejscu pracy, pomimo objawów chorób zakaźnych. Pracę podczas choroby można uznać obecnie za ogólnospołeczny problem, który ma swoje konsekwencje dla stanu zdrowia zarówno chorego pracownika, który przychodzi do pracy, jak i dla współpracowników, którzy z taką osobą pracują.

SQDA profilaktyka zdrowie w firmie - dzień zdrowia w firmie
Zorganizuj dzień zdrowia w firmie

Gdy chory pracownik przychodzi do pracy – dlaczego pracujemy pomimo choroby?

Dlaczego w ogóle dochodzi do sytuacji, w której chory pracownik pojawia się w firmie? Jednym z motywów takiego zachowania może być np. natłok obowiązków służbowych, które są możliwe do wykonania tylko przez tego pracownika (a przynajmniej takie ma on przeświadczenie). Kolejnym z nich może być także strach przed tym, jak na zwolnienie lekarskie zareaguje przełożony, a także fakt, że przebywający na zwolnieniu, chorujący pracownik traci część wynagrodzenia. Nierzadkim zjawiskiem jest też poczucie winy na myśl o zwolnieniu lekarskim.

Chory pracownik w pracy to konsekwencje dla całego zespołu

Jakie konsekwencje przynosi takie postępowanie dla chorej osoby i jej współpracowników? Przede wszystkim warto podkreślić, jakie zagrożenie dla zdrowia współpracowników stanowi takie postępowanie. Bardzo często zapomina się, że problem przychodzenia do pracy z objawami choroby to nie tylko problem konkretnego pracownika, ale całego zespołu. Niestety kwestie materialne i służbowe zwykle w takich przypadkach są stawiane ponad zdrowie własne i innych. Chora osoba nie zastanawia się nad tym, że jej postawa jest egoistyczna.

W momencie, gdy pracownik pojawia się w pracy z objawami choroby, naraża na zachorowanie cały zespół. W dalszej konsekwencji może to doprowadzić do obniżenia efektywności całego przedsiębiorstwa z uwagi na wyższy wskaźnik nieobecności w pracy. Ponadto chory naraża zdrowie i życie współpracowników. Powikłania po grypie i innych schorzeniach górnych dróg oddechowych bywają bardzo poważne. Zapalenie płuc, oskrzeli a nawet zgon, to niestety realne zagrożenia.

Kolejnym skutkiem nieodpowiedzialnego postępowania chorego pracownika, który przychodzi do pracy jest także nieefektywne wykonywanie obowiązków – ból głowy czy ogólne uczucie osłabienia nie sprzyjają pełnej koncentracji. Chory pracownik popełnia błędy, które mogą powodować straty finansowe lub uszczerbek na zdrowiu w wyniku wypadku przy pracy.

Zdrowie pracownika – jak zadbać o nie w firmie?

Z punktu widzenia pracodawcy, sytuacja w której chorzy pracownicy pojawiają się w firmie, nie sprzyja produktywności przedsiębiorstwa. Do tego dochodzą także kwestie etyczne i przekonanie o tym, że najważniejszą wartością jest zdrowie i życie człowieka, więc należy o nie odpowiednio dbać. Jak jednak sprawić, by wiedza na temat zdrowia i odporności wśród pracowników była na tyle duża, by zdawali sobie oni sprawę z zagrożeń, jakie powodują, pojawiając się w pracy z objawami chorobowymi? Co zrobić, by wiedzieli, jak chronić swoje zdrowie? Z pomocą przychodzą pewne narzędzia i rozwiązania, których zadaniem jest przede wszystkim zwiększanie świadomości.

Edukacja zdrowotna w firmie

Warto rozpocząć od edukowania pracowników w zakresie profilaktyki chorób i wzmacniania odporności. Pomocne będą różnego rodzaju materiały edukacyjne, cykliczne szkolenia, budowanie w firmie kultury bezpieczeństwa i zdrowia (własnego i współpracowników), a także dni zdrowia w firmie. Podczas takich działań uczymy pracowników zdrowego stylu życia, racjonalnego odżywiania czy korzyści wynikających z regularnej aktywności fizycznej. Informujemy również o profilaktyce chorób, w tym tych, które często występują w danym zawodzie.

W prowadzeniu tego typu działań w miejscu pracy, kluczowe jest również uświadamianie, że odpowiedzialność za drugiego człowieka, a w tej sytuacji za współpracownika, to jedno z podstawowych filarów ludzkiego funkcjonowania w społeczeństwie.

SQDA zdrowie w firmie - edukacja zdrowotna dla pracowników
Dni zdrowia i edukacja zdrowotna w Twojej firmie – dlaczego warto?

Korzystanie z ofert pakietów medycznych dla pracowników

Kolejny sposób na poprawę zdrowia i odporności pracowników to dostęp do prywatnej opieki medycznej oferowany przez pracodawcę. Zapewnienie opieki zdrowotnej to benefit, który coraz częściej występuje w polskich firmach. Ten przywilej zdecydowanie przekłada się na zwiększenie dostępności do lekarza specjalisty. Wobec tego, warto przypominać pracownikom o dostępie do prywatnych placówek medycznych i tego, jakie oferują pakiety oraz zachęcać ich do konsultacji lekarskich.

Regularne badania profilaktyczne w firmie

Jednym z lepszych rozwiązań mogących wpłynąć na zdrowie pracowników i ich odporność są badania profilaktyczne. Pozwalają na szybsze wychwycenie ewentualnych problemów zdrowotnych, dzięki czemu pracownik zyskuje możliwość wdrożenia odpowiedniego leczenia. Usługi wykonywania badań profilaktycznych dla pracowników warto szukać w miejscach, w których są specjalne pakiety usług medycznych dedykowanych firmom.

Badania nie muszą się odbywać na terenie placówek medycznych. Firmy takie jak SQD Alliance organizują badania profilaktyczne w siedzibie firmy. Oferowane pakiety zawierają badania dopasowane do płci i konkretnych problemów zdrowotnych. Istnieje także możliwość skorzystania z badań w ramach programu Profilaktyka 40 plus dla osób od 40 roku życia.

Zdrowie w firmie a praca zdalna – kiedy home office to dobre rozwiązanie?

Jeżeli warunki pracy w firmie na to pozwalają, a pracownik czuje się na tyle dobrze, że chce i może w pełni wykonywać swoje obowiązki, praca zdalna może okazać się świetnym pomysłem. Pracownik nie naraża przy tym siebie na dodatkowe zagrożenia dla zdrowia a reszty zespołu na możliwość zachorowania.

Wprowadzając w firmie działania prozdrowotne warto postawić nie tylko na dedykowane pakiety medyczne dopasowane do stanu zdrowia pracowników, ale także edukację zdrowotną. Dzięki temu podniesie się stan wiedzy pracowników i lepiej zadbają oni o swoją odporność, a także o bezpieczeństwo i zdrowie w miejscu pracy. Jeżeli chcesz wprowadzić podobne działania zdrowotne w swoim miejscu pracy, skontaktuj się z nami. Nasz ekspert podpowie Ci, jak zorganizować edukację zdrowotną i badania profilaktyczne, a także które działania związane z zarządzaniem zdrowiem pracowników mogą sprawdzić się w Twojej firmie.

Share on facebook
Udostępnij na Facebooku
Share on linkedin
Udostępnij w LinkedIn