Wellbeing pracowników staje się w ciągu ostatnich lat obiektem zainteresowania coraz większej liczby firm. Stoi za tym nierzadko przekonanie o tym, że inwestycja w zdrowie pracownika okaże się korzyścią także dla firmy. Nadal jednak są pracodawcy, którzy mają wątpliwości co do organizowania dni zdrowia w firmie lub badań profilaktycznych dla pracowników. W niniejszym artykule wyjaśniamy, dlaczego warto organizować akcje prozdrowotne w firmie oraz odpowiadamy na najczęstsze obiekcje, jakie w tym zakresie mają pracodawcy.
Eventy na temat profilaktyki chorób i badania profilaktyczne – dlaczego warto?
Organizowanie dla pracowników profilaktycznych programów badań oraz edukacji zdrowotnej przynosi mnóstwo korzyści nie tylko dla zdrowia zespołu, ale i dla firmy. Czy jednak jest to rozwiązanie, które sprawdzi się w każdej firmie? I na co tak naprawdę możemy liczyć, umożliwiając pracownikom korzystanie z programów wellbeingowych w miejscu pracy.
Akcje prozdrowotne – dla kogo są dobrym rozwiązaniem?
Eventy zdrowotne i badania profilaktyczne pracowników są dobrym pomysłem zarówno w małych, jak i średnich i dużych firmach. Działania z zakresu wellbeingu sprawdzą się niezależnie od tego, czy firma ma jedną siedzibę, czy też wiele oddziałów rozproszonych w całym kraju. Tego typu działania mają realny wpływ między innymi na profilaktykę najczęściej występujących chorób i pomagają w ich wcześniejszym wykrywaniu. To szczególnie istotne w przypadku nowotworów.
W ostatnich latach statystyki zachorowań na nowotwory są coraz bardziej alarmujące. Przykładowo już w tej chwili szacuje się, że 1 na 8 kobiet zachoruje na raka piersi. Chorują też coraz młodsze osoby. Coraz więcej pracowników może w przyszłości zachorować na raka bądź już w tej chwili rozwija się u nich nowotwór, o którym jeszcze nie wiedzą. To od wczesnego wykrycia raka zależy powodzenie w jego wyleczeniu oraz to, jak długa i uciążliwa będzie terapia. Warto podejmować działania, by pracownicy byli jak najbardziej świadomi zagrożenia i regularnie się badali.
Więcej na temat tego, jak mogą wyglądać w firmie działania poświęcone np. profilaktyce raka piersi przeczytasz w naszym artykule „Case study: profilaktyka nowotworu piersi w ramach akcji Różowy Październik”.
Korzyści z programów profilaktyki raka i ogólnej profilaktyki zdrowotnej w firmie
Trzeba zaznaczyć, że dając pracownikom dostęp do bezpłatnych badań profilaktycznych organizowanych w siedzibie firmy oraz zapewniając im edukację zdrowotną w ramach dnia zdrowia w firmie, zapewniamy organizacji szereg korzyści, dotyczących nie tylko obszaru zdrowia pracowników. Organizując badania oraz działania edukujące pracowników w ramach akcji profilaktycznych w firmie:
- dbamy o zdrowie pracowników, dając im realne narzędzie do zweryfikowania stanu zdrowia w postaci badań oraz zapewniając im edukację na temat profilaktyki chorób,
- mamy możliwość wyboru programu, który odpowiada na główne problemy zdrowotne pracowników z branży, w jakiej działamy. Możemy zorganizować akcje dotyczące profilaktyki nowotworów, ale także profilaktyki chorób układu krążenia, układu ruchu, albo kampanię żywieniową, skupiającą się na poprawie nawyków związanych z dietą i wiele innych,
- mamy wpływ na zmniejszenie się ilości zwolnień lekarskich a także rotacji pracowników, co przekłada się również na zyski firmy,
- poprawia się dobrostan pracowników, a co za tym idzie ich efektywność a także atmosfera w firmie,
- oferując praktyczne i ciekawe benefity związane z ochroną zdrowia, zwiększamy przywiązanie pracowników do firmy oraz motywację do dalszej pracy,
- na podstawie podejmowanych działań wellbeingowych możliwe jest mierzenie efektywności tych programów, dokonanie analizy potrzeb pracowników i racjonalizowanie inwestycji w zdrowie zespołu,
- poprawia się wizerunek pracodawcy wśród pracowników. Firma zyskuje również lepszy wizerunek na zewnątrz, jako potencjalny pracodawca wśród aplikujących.
Akcje profilaktyczne wspierające zdrowie pracowników – jakie wątpliwości mają pracodawcy?
Część pracodawców nie widzi sensu w organizowaniu akcji profilaktycznych w miejscu pracy. Inni z kolei wiedzą, że inwestycja w zdrowie pracowników zaprocentuje w przyszłości i chcieliby zaoferować zespołowi programy profilaktyczne, w tym badania, które będą mogli wykonać w siedzibie firmy, ale mają swoje obawy dotyczące np. kosztów takiego przedsięwzięcia czy sposobów jego organizowania. Czy jest się czego obawiać?
MIT – Programy prozdrowotne nie są potrzebne przy prywatnej opiece medycznej dla pracowników
Wielu pracodawców zapewnia aktualnie pracownikom dostęp do prywatnej opieki zdrowotnej. To bardzo przydatny benefit dla zespołu, ale nie zastępuje on w pełni akcji profilaktycznych, które nastawione są na edukację zdrowotną i badania profilaktyczne. Pracodawcy oferują pracownikom dostęp do pakietów medycznych, ale nie mają wpływu na to, czy pracownicy rzeczywiście badają się w ramach prywatnej opieki medycznej.
W rzeczywistości wielu pracowników nie bada się regularnie. Wymaga to bowiem samodzielnego dotarcia do ośrodków zdrowia wykonujących badania, czekania w kolejce. Wiąże się to często z koniecznością brania całego lub części wolnego dnia z pracy. Akcja przeprowadzona w siedzibie firmy jest receptą na te trudności. Ponadto bywa, że takie działania powodują, że pod wpływem grupy przebadają się nawet osoby, które wcześniej nie chciały tego robić. Taki przypadek wydarzył się podczas jednego z eventów przeprowadzanych przez nas w firmie klienta. Okazało się, że dzięki temu udało się wykryć nowotwór w bardzo wczesnym stadium u jednej z pracownic.
MIT – Dzień zdrowia i badania profilaktyczne pracowników zakłócą ciągłość produkcji
Firmy często nie mogą pozwolić sobie na to, by w pracy zakładu nastąpił przestój na czas eventu zdrowotnego. Jednak przy dobrej organizacji badań dla pracowników nie ma takiego problemu. Czas trwania warsztatów lub wykładów zostaje w takim przypadku dostosowany do wymagań klienta. Co do samych badań, przygotowujemy szczegółowy harmonogram – pracownicy umawiani są na konkretne godziny i odchodzą od stanowiska pracy na zaledwie kilka minut. Wyniki badań sprawdzają z kolei online w odpowiednim dla siebie czasie lub otrzymują je na miejscu (w zależności od badania).
MIT – Programy prozdrowotne to z pewnością wysoki koszt dla firmy
Każdy event zdrowotny i wszystkie wykonywane badania są wyceniane indywidualnie. Cena różni się w zależności od tego, jakie materiały edukacyjne chcemy zapewnić pracownikom, czy będą dla nich organizowane szkolenia i webinary, a także z jakiego programu badań przesiewowych będą mogli skorzystać w ramach akcji.
W ramach programu profilaktyki firmy mogą zorganizować akcję tematyczną, skierowaną na konkretne schorzenia. Doskonałym wyborem są np. badania markerów nowotworowych, a w ramach akcji takich jak Różowy Październik czy Dzień Kobiet – badania profilaktyczne piersi – usg lub mammografia.
Pobierz katalog aktywności eventowych!
Wypełnij formularz, a nasz ekspert skontaktuje się z Tobą i prześle Ci materiał, zawierający aż 70 różnych aktywności eventowych.
Administratorem danych zawartych w korespondencji e-mail jest SQD Alliance Sp. z o.o. z siedzibą w Pszczynie przy ulicy Stefana Batorego 19, 43-200 poczta Pszczyna, NIP: 6381701670, REGON: 240513222, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000269551.
Wysyłając wiadomość, przekazują nam Państwo adres e-mail oraz inne dane zawarte w treści wiadomości. Szczegóły dotyczące przetwarzania danych są dostępne w Polityce Prywatności dostępnej na tej stronie internetowej.
Jak wygląda współpraca w zakresie akcji profilaktycznych w firmie i ile to kosztuje?
Współpraca w zakresie dni zdrowia w firmie i badań profilaktycznych zawsze zaczyna się od dokładnego poznania oczekiwań klienta. Istotny jest zarówno zakres eventu, jak i długość kampanii edukacyjnej. W ramach kampanii edukacyjnej możemy także zapewnić pracownikom materiały edukacyjne w postaci np. plakatów, ulotek, filmów, dodatkowych szkoleń czy grywalizacji.
To, jak będzie przebiegał event, a także jaki będzie ostateczny koszt całej akcji prozdrowotnej w firmie zależy nie tylko od tego, jaki będzie ostateczny zakres badań profilaktycznych dla pracowników oraz jakie materiały edukacyjne mają zostać przygotowane. Bardzo istotne jest bowiem także to, ilu pracowników weźmie udział w evencie. Przykładowo organizując akcję uświadamiającą na temat wczesnego wykrywania raka piersi oraz badania mammograficzne, usg piersi lub markerów nowotworowych trzeba wziąć pod uwagę:
- Liczbę pracowników od których pobrane zostaną próbki do badań. W przypadku badań laboratoryjnych minimalna grupa to 30 osób. Nie ma określonej granicy maksymalnej, natomiast należy pamiętać, że jeżeli pracowników do przebadania jest dużo więcej, będzie konieczność zatrudnienia więcej niż jednej wykwalifikowanej osoby do pobierania próbek.
- Długość trwania eventu. Jeżeli do przebadania jest wielu pracowników, wówczas należałoby zapewnić dodatkowy personel medyczny lub rozłożyć akcję na kilka dni.
- Lokalizacja nie tylko w kontekście miejscowości, ale także czy badania będą organizowane w odpowiednich pomieszczeniach czy też w miejscu, które dopiero będzie wymagało adaptacji do badań.
- Czy planujemy jednorazową akcję profilaktyczną, czy jesteśmy zdecydowani na dłuższą współpracę.
Bez względu na wielkość firmy, programy prozdrowotne są nie tylko potrzebne, ale i stanowią, zgodnie z wynikami badań, jedno z oczekiwań pracowników względem pracodawcy. Aż 35% ankietowanych wskazało bowiem na benefity wspierające zdrowie jako najbardziej wartościowe. 69% deklaruje, że wzięłoby udział w programie edukacji żywieniowej. Przeprowadzaną w miejscu pracy akcję prozdrowotną można przy tym dostosować do planu pracy, możliwości finansowych oraz liczby pracowników i wybrać tematykę, która najlepiej odpowie na ich problemy. Jeżeli zastanawiasz się nad podjęciem działań dotyczących edukacji zdrowotnej i zorganizowaniem badań profilaktycznych dla pracowników także w swojej firmie, skontaktuj się z nami. Nasz specjalista pomoże Ci wybrać program prozdrowotny dla Twoich pracowników oraz doradzi Ci najlepsze rozwiązania w zakresie zdrowia w firmie.
Zapytaj o szczegóły
Nasz specjalista pomoże Ci wybrać program prozdrowotny dla Twoich pracowników oraz doradzi Ci najlepsze rozwiązania w zakresie zdrowia w firmie.
Administratorem danych zawartych w korespondencji e-mail jest SQD Alliance Sp. z o.o. z siedzibą w Pszczynie przy ulicy Stefana Batorego 19, 43-200 poczta Pszczyna, NIP: 6381701670, REGON: 240513222, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000269551.
Wysyłając wiadomość, przekazują nam Państwo adres e-mail oraz inne dane zawarte w treści wiadomości. Szczegóły dotyczące przetwarzania danych są dostępne w Polityce Prywatności dostępnej na tej stronie internetowej.