Fundusze Unijne

Stała obsługa ppoż. – w czym może pomóc i dlaczego warto? 

Bezpieczeństwo przeciwpożarowe w miejscu pracy to kluczowy element funkcjonowania każdej firmy. Wiele przedsiębiorstw niestety nie zdaje sobie sprawy, jak wiele obowiązków związanych z zapewnieniem ochrony przeciwpożarowej na nich spoczywa. Wiedza na temat przepisów oraz norm nie tylko pozwala spełnić wymogi prawne, ale również zapewnia bezpieczeństwo pracowników i ochronę mienia. Stała obsługa ppoż. to idealne rozwiązanie na odciążenie pracodawcy poprzez kompleksową realizację wyznaczonych zadań. 

Ochrona przeciwpożarowa – obowiązki pracodawcy i pracowników w Twojej firmie 

Pracodawca oprócz realizowania zadań związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy, ma obowiązek realizować zadania w zakresie ochrony przeciwpożarowej. Odpowiada m.in. za: 

  • wyposażenie obiektu w niezbędne urządzenia przeciwpożarowe – Każdy budynek w zależności od przeznaczenia i wymagań prawnych posiada dedykowane urządzenia i sprzęt przeciwpożarowy, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa użytkowników oraz minimalizację ryzyka wystąpienia pożaru. 
  • regularną kontrolę i konserwację systemów i urządzeń przeciwpożarowych – Regularne przeglądy instalacji ppoż., systemów przeciwpożarowych, są obowiązkowe i zależne od specyfiki wyposażenia budynku. Elementy, które podlegają regularnej kontroli to: hydranty, gaśnice, DSO, ROP, SSP czy inne. Niezbędne jest regularne serwisowanie i kontrolowanie sprawności wszystkich urządzeń przeciwpożarowych, aby zapewnić ich niezawodność w sytuacji zagrożenia. 
  • opracowanie planów ewakuacji i instrukcji postępowania na wypadek pożaru – Pracodawca jest zobowiązany do opracowania instrukcji bezpieczeństwa pożarowego i udostępnienia wytycznych, wskazujących na postępowanie w przypadku wystąpienia pożaru, uwzględniając informacje o osobie wyznaczonej do koordynacji ewakuacji czy miejscu zbiórki do ewakuacji. Dokumenty te powinny znajdować się w miejscu ogólnodostępnym i być czytelne dla odbiorcy. 
  • regularne przeprowadzenie szkolenia przeciwpożarowego dla pracownikówSzkolenia ppoż. dla pracowników uwzględniają, np. zapoznanie z instrukcją bezpieczeństwa pożarowego. Dokument ten zawiera najistotniejsze aspekty wyposażenia obiektu w urządzenia przeciwpożarowe (np. gaśnice), warunki ewakuacji i wyznaczone miejsca zbiórki. Ich znajomość jest niezbędna dla bezpiecznej i efektywnej ewakuacji pracowników z miejsca zagrożenia i pomaga zachować się odpowiednio w przypadku zagrożenia pożarowego

Obowiązki ochrony przeciwpożarowej w zakładzie pracy, a pracownicy 

Warto podkreślić, że pracownicy również mają swoje obowiązki dotyczące ochrony przeciwpożarowej. Do ich kluczowych zadań należy: 

  • przestrzeganie przepisów prawnych oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym szczegółowych regulacji dotyczących ochrony przeciwpożarowej
  • uczestniczenie w regularnych szkoleniach z zakresu ochrony przeciwpożarowej i wdrażanie zdobytej wiedzy w codziennej praktyce, 
  • niezwłoczne zgłaszanie wszelkich nieprawidłowości, które mogą stwarzać zagrożenie pożarowe
  • dbanie o porządek i czystość w miejscu pracy, co istotnie przyczynia się do minimalizowania ryzyka wystąpienia pożaru. 

Kompleksowa obsługa ppoż. – w czym możemy Ci pomóc? 

W obliczu złożonych przepisów dotyczących ochrony przeciwpożarowej, regularna, zewnętrzna obsługa przeciwpożarowa, zapewniana przez specjalistów ochrony przeciwpożarowej może znacznie poprawić bezpieczeństwo budynku i osób tam pracujących. Stała obsługa w zakresie ochrony przeciwpożarowej, odnosi się do różnych działań i procedur mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa przeciwpożarowego w danym obiekcie. 

Zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa ochrony przeciwpożarowej może być zrealizowane poprzez działania stałej, kompleksowej obsługi ppoż., której częścią mogą być: 

  • Miesięczne/kwartalne/roczne audyty ppoż.: Przeprowadzenie audytu bezpieczeństwa pożarowego obiektu wraz z wykonaniem raportu uwzględniającego niezgodności oraz propozycją działań doskonalących. 
  • Ocena oznakowania: Przeprowadzenie oceny oznakowania obiektów, urządzeń, sieci hydrantowych, stref pożarowych, dróg ewakuacyjnych i dróg pożarowych względem najnowszych wytycznych. 
  • Doradztwo z zakresu ochrony przeciwpożarowej i bezpieczeństwa pracy: Konsultacje z zakresu ochrony przeciwpożarowej uwzględniając specyfikę branży klienta lub inne ważne aspekty. 
  • Dokumentacja ppoż.: Przygotowanie instrukcji bezpieczeństwa przeciwpożarowego oraz aktualizacja dotychczas obowiązującej. Opracowanie dokumentacji dotyczącej PPOŻ, m.in. ocenę zagrożenia wybuchem, dokument zabezpieczenia przed wybuchem. 
  • Uczestnictwo w kontrolach prowadzonych przez PSP. 

Obsługa firm w zakresie ppoż. przez zewnętrznego specjalistę – dlaczego warto? 

Jakie korzyści może przynieść kompleksowa obsługa przeciwpożarowa firmy? Na pewno warto rozważyć taką opcję, ponieważ wśród korzyści można wymienić przede wszystkim: 

  • Oszczędność – jest ona związana z brakiem kosztów zatrudnienia na stałe specjalisty ppoż. Firma nie ponosi zatem kosztów ZUS, zwolnień lekarskich oraz urlopów. Odpadają również koszty związane ze szkoleniami, wyposażeniem stanowiska pracy czy narzędzi do wykonywania zadań pracownika. 
  • Możliwość powierzenia zewnętrznym specjalistom zadania zorganizowania szkolenia ppoż. dla pracowników. 
  • Brak problemów z zastępstwem pracownika odpowiadającego za ochronę ppoż. w przypadku jego urlopu bądź choroby.  
  • Elastyczność w zakresie realizowanych usług i wymaganego czasu poświęcanego na realizację obowiązków dotyczących bhp w naszej firmie – zakres usług i jej koszt dopasowany do potrzeb konkretnej firmy. 
  • Wsparcie doświadczonego specjalisty ochrony przeciwpożarowej, co poprawi stan bezpieczeństwa pożarowego firmy. 
  • Wykonanie kompleksowej analizy stanu ppoż. (audytu ppoż.) – sprawdzenie poziomu bezpieczeństwa pożarowego w organizacji od dróg ewakuacyjnych, po wyposażenie obiektów w odpowiedni sprzęt gaśniczy, dokumentacji ppoż., a także sprawdzenie aktualności szkoleń. 

Warto pamiętać, że bezpieczeństwo przeciwpożarowe to nie tylko kwestia przepisów, ale przede wszystkim troska o ludzkie życie i zdrowie. Właściwa organizacja ochrony przeciwpożarowej to także inwestycja w firmę i jej pracowników. Jeżeli Twoja organizacja potrzebuje dodatkowego wsparcia w tym zakresie – skontaktuj się z nami. Nasz specjalista doradzi Ci najlepsze działania w zakresie ochrony przeciwpożarowej w firmie i odpowiednie szkolenia ppoż. dla Twojego zespołu. 

    Chcesz o coś zapytać?